איך אפשר לערוך צוואה?

החוק בישראל מאפשר לערוך צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות ואף צוואה בעל פה. עם זאת, חשוב להכיר את האופן שבו מותר ואסור לערוך כל סוג של צוואה על מנת להבטיח חלוקה של העיזבון על פי רצון היורש בלבד

החוק בישראל קובע שמיד עם מותו של אדם אמורים כל הנכסים שלו לעבור ליורשים. כמו כן, החוק מתייחס אל אותם נכסים בתור "עיזבון" והוא אף קובע באיזה אופן יהיה צורך לחלק אותם. מנגד, חלק מהאנשים בוחרים מרצונם החופשי לכתוב צוואה כדי להחליט מי יירש את הנכסים ובאיזה תנאים – והצוואה תמיד עומדת מעל כללי חוק הירושה. 

היתרונות של עריכת צוואה

צוואה מונעת מצב שבו הבעלות על העיזבון עוברת ליורשים על פי דין, אך לפי כללים של חוק הירושה. בין היתר, חוק הירושה קובע את סדר העדיפויות בשאלה מי מבין היורשים יקבל איזה נתח של העיזבון. בשביל לעשות את זה, חוק הירושה מפריד בין בתי אב ומנסה להביא למצב שבו מי שהכי קרוב לנפטר יקבל את החלק הארי של העיזבון. 

במקרים שבהם לא רוצים להיצמד לכללי חוק הירושה אלא מעוניינים לקבוע באופן עצמאי את התנאים לחלוקת העיזבון, אפשר כאמור לערוך צוואה. מבחינת החוק, עריכת הצוואה יכולה להתבצע בכמה דרכים בלבד.

שיטות לעריכת צוואה

האפשרות הראשונה והשכיחה היא לכתוב צוואה בכתב יד. למעשה, כל אדם זכאי ויכול לערוך לעצמו צוואה בכתב יד באופן עצמאי לחלוטין ובלי לשלם על כך. עם זאת, החוק קובע שכל הצוואה ללא יוצא מן הכלל צריכה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה ואף להיות חתומה על ידו – כי אחרת היא לא תהיה תקפה.

האפשרות השנייה היא לערוך צוואה בנוכחות של שני עדים לפחות. זו צוואה שנכתבת לפי סעיף 20 לחוק הירושה, אך היא קובעת שהעדים ובני או בנות זוגם לא יכולים להיות חלק מאלו אשר נהנים מהצוואה. חוץ מזה, ניתן לערוך צוואה בעדים ללא צורך בנוכחות או חתימה של עורך דין, אלא רק בחתימת העדים בלבד. 

מתי כן צריך עורך דין או גורם משפטי?

שתי השיטות האחרות לעריכת צוואות כבר מחייבות מעורבות של איש מקצוע מוסמך מהתחום המשפטי. קודם כל, יש אפשרות של עריכת צוואה בפני רשות: צוואה שמוגשת לגורם משפטי או נערכת ישירות באמצעותו. למרות שעריכת צוואה בפני רשם לענייני ירושה כרוכה בתשלום אגרה, היא חוסכת המון זמן ודאגות ולכן רבים בוחרים בה.

לשם השוואה, שיטה אחרת תהיה צוואה בעל פה. זו צוואה אשר שמורה למקרים שבהם אדם שעומד למות מעוניין למסור את צוואתו בעל פה, אבל הוא צריך נוכחות של שני עדים שמבינים את שפתו. מלבד נוכחות העדים, עליהם לערוך רישום מדויק של דברי המצווה ולאחר מכן להפקיד אותו אצל הרשם לענייני ירושה. 

כך שומרים על רצון המצווה

העיקרון של רצון המצווה עובר כחוט השני בין כל החוקים, הכללים והתקנות. אם משערים שניתן לקבוע מה רצון המצווה, יהיה צורך לערב גורמי מקצוע על מנת להתגבר על פגמים צורניים שמופיעים בתוך הצוואה. במקרים כאלה, צריך לשכנע את בית המשפט מהו רצון המצווה ובאיזה מקום הוא פוגש את האינטרסים של היורשים.

התייעצות עם עו"ד יריב ואקנין תספק לך את כל המידע הנדרש על האופן שבו עורכים או ממשים צוואות וירושות. אם חשוב לך לסיים את התהליך מהר וביעילות, אנו כאן עבורך מהרגע הראשון. 

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ