איך קובעים דרגת נכות מעבודה?

אחד מהרכיבים הקובעים לצורך המענק או הקצבה הניתנים לנפגעים בתאונות עבודה, היא דרגת הנכות ממנה סובלים העובדים הנפגעים. דרגת נכות זו נקבעת לאחר בדיקה המתבצעת על ידי הוועדה הרפואית לנכות מעבודה במוסד לביטוח לאומי, ונקבעת בהתאם לרשימת הליקויים הרפואיים כפי שהיא מופיעה בספר המבחנים הרפואיים של המוסד. כל מבוטח אשר נקבעה לו דרגת הנכות מעבודה (אפילו כדרגה מזערית בשיעור 0%), הופך, אוטומטית, ללא זכאי לתשלום דמי פגיעה בגין אותה פגיעה.

על דמי פגיעה והזכויות הנוספות העומדות לנפגעי נכות מעבודה, תוכלו לקרוא במאמר שלנו כאן.

נפגעי נכות מעבודה אשר נקבעה להם דרגת נכות קבועה ויציבה בשיעורים של 20% ומעלה, יהיו רשאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי תעודה המעידה על היותם נכים נפגעי עבודה.

תהליכי קבלת קצבת הנכות לנפגעי עבודה:

  1. הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה לנפגעי עבודה
  2. קבלת דמי פגיעה במשך 90 יום
  3. הגשת התביעה לקבלת גמלת הנכות מעבודה
  4. זימון ובדיקה ע"י הוועדה הרפואית
  5. במקרה שהבקשה אושרה – קביעת דרגת הנכות וגובה הקצבה שעתידה להינתן
  6. במקרה שהבקשה לא אושרה – ערעור

בנוסף:

  • נכות זמנית פותחת פתח לזכאות לקבלת קצבה זמנית במקרים של נכים נזקקים
  • החמרה במצב הרפואי או הכלכלי מאפשרת בקשת דיון חדש

הגדלת דרגת הנכות לנפגע אשר אינו יכול לשוב לעבודתו (על פי תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956)

כאשר לנפגע נכות מעבודה נקבעת דרגת נכות קבועה ולצמיתות, אחד מהדברים שאותם תבחן הוועדה הוא השאלה האם הנכות כתוצאה מהפגיעה משפיעה על יכולותיו לשוב לעבודתו שבה עבד טרם קרות הפגיעה. נוסף על כך, תעסוק הוועדה בשאלה האם הנכות שנגרמה צמצמה את הכנסותיו של הנפגע באופן קבוע ביותר מ-20%. במקרים כאלה, רשאית הוועדה להחליט על הגדלת דרגת הנכות שלצמיתות בעד למחצית מדרגת הנכות שנקבעה לאדם. במקרים אחרים, בסמכות הוועדה הרפואית להחליט על הגדלת דרגת נכותו של האדם, גם כאשר שב לעסוק בעבודתו, אבל הוא סובל משינוי לרעה בעבודתו בשל הפגיעה, ומשום כך, כיום, הוא אינו מסוגל לבצע את אותן הפעולות המסוימות שהיה מסוגל לבצע בעבר.

מתן דרגת נכות שאינה קבועה / זמנית

במקרים בהם מחליטה הוועדה הרפואית כי מצבו של האדם שנפגע אינו פרמננטי אלא עשוי להשתנות, היא רשאית לקבוע לו דרגת נכות שהיא זמנית, למשך תקופת זמן עתידית שאינה עולה על שנה. במהלך תקופה זו תשולם לאדם הקצבה המתאימה לשיעור דרגת נכותו הזמנית, כשבתום אותו פרק זמן, הוא יזומן להופיע בפני וועדה רפואית נוספת.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ