באילו מקרים ניתן להתנגד לצוואה?

צוואות וירושות עשויות לעורר מחלוקות שונות. בין אם חלק מקרוביו של המנוח לא מרוצים מחלוקת הרכוש שהוא השאיר אחריו ובין אם חלק מהיורשים לא התרצו מהרכוש שהם קיבלו.
למרות כל אלו, צוואה היא צוואה – אם זהו רצון המנוח, המדינה קבעה שיש לקיים אותו. מה קורה כאשר יש בעייתיות בצוואה או ברצון של המנוח שהובע בה? התנגדות למתן צו קיום צוואה יכולה להתרחש במקרים שונים, בהם קיום הצוואה לא תבטיח בהכרח את קיום רצונו של המנוח.

התנגדות לצוואה
אם אדם נפטר והותיר אחריו צוואה, היורשים שלו יכולים לגשת למשרד הרשם לענייני ירושה ולהגיש בקשה למתן צו קיום צוואה.
צו קיום צוואה הוא צו משפטי המורה על קיום הוראות חלוקת הרכוש שהשאיר אחריו המנוח בצוואתו. את צו קיום הצוואה יכולים לבקש רק יורשים, המוגדרים כאנשים הרשומים בצוואה בתור מי שצריכים לקבל רכוש מסוים של המנוח. במקרים מסוימים, אותם נסקור לאורך המאמר, ניתן יהיה להגיש התנגדות למתן צו קיום הצוואה. כחלק ממתן צו קיום הצוואה, יש לפרסם את הכוונה למתן הצו, כדי להעניק חלון זמני בן 14 ימים מיום בקשת הצו, שבמהלכו יהיה ניתן להגיש את ההתנגדויות מהסיבות השונות. התנגדות עם עילה רלוונטית תוביל לדיון בבית המשפט על קיום הצוואה.

צוואה נוספת
אחד המקרים בו ניתן להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה הוא כאשר מתגלית צוואה נוספת של המנוח. המטרה בעריכת צוואה היא לאפשר למנוח לקבל החלטות על הקניין הפיזי והרוחני שלו לפני מותו.
המנוח יכול לציין בצוואה את הרכוש השונה שיש לו ולקבוע איזה אדם יקבל רכוש כלשהו. אם מתגלה צוואה נוספת, הרי שעולה השאלה- מהו רצונו האמיתי של המנוח?
מכיוון שסוגיה זו עלתה בפני המחוקק, הוא קיבל הכרעה: הצוואה האחרונה שמפורסמת היא הרלוונטית, במידה והיא עומדת בפני הכללים השונים של החוק ויכולה לקבל תוקף משפטי.
לכן, במקרה ואדם מסוים מחזיק בידו צוואה חדשה יותר, המתארת את חלוקת הרכוש של המנוח באופן שונה, הוא יכול להגיש התנגדות למתן צו קיום הצוואה, והעניין צפוי לעבור לדיון בבית המשפט.

השפעה פסולה על המנוח
כפי שכבר תיארנו מקודם, המטרה של הצוואה היא לשקף את רצונו של המנוח. אם יש השפעה פסולה על המנוח, ייתכן שהוא יהיה חתום על הצוואה שנערכה, אך שהיא לא משקפת את הרצון האמיתי שלו.
גם כאן זיהה המחוקק בעיתיות אפשרית. נקבעו מקרים מסוימים בהם מתקיימת השפעה פסולה על המנוח.
לדוגמא, צוואה שנערכה תחת איומים אינה משקפת את רצונו של המנוח, שכן אדם תחת איומים לא פועל לפי שיקול דעת. כמו כן, צוואה שנערכה תחת מקרי אלימות שונים גם היא נחשבת לכזאת שאינה משקפת את רצונו.

אי שיקוף רצונו של המנוח
אי שיקוף רצונו של המנוח לא מתרחש רק תחת השפעה פסולה. אם יש בידי אדם מסוים מסמכים כלשהם המעידים שהצוואה הקיימת לא משקפת את רצונו של המנוח, הוא יכול להשתמש בהם כעילה להגשת התנגדות לצוואה. כמו כן, אם נמצאים פגמים כלשהם בצוואה, ניתן להגיש התנגדות.

עריכת הצוואה בנוכחות אחד היורשים
המקרה האחרון בו ניתן להגיש התנגדות לצוואה הוא כאשר יש הוכחות שאחד היורשים נכח בעת עריכת הצוואה. בעריכת צוואה צריכים לנכוח שני עדים שהם אינם חלק מהיורשים המיועדים.
נוכחות של יורש יכולה להשפיע באופן מהותי על חלוקת הרכוש. לכן, אדם שיכול להוכיח הימצאות של אחד מהיורשים עם המנוח בעת עריכת הצוואה, זכאי להגיש התנגדות.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ