ביטול בן ממשיך במשק חקלאי

עבור בני המושבים והחקלאים, למושג "בן ממשיך" שמור מקום של כבוד בלקסיקון ההתיישבותי, גם, כאשר, לפעמים הבן הממשיך, הוא, בכלל בת. הבן הממשיך זוכה לחברות באגודה, הזכויות בנחלה מועברות אליו, הוא יקבל קדימות בבניית בית מגורים נוסף בנחלת הוריו, הוא יקבל קדימות בקבלת מגרש בהרחבה, הוא יקבל קדימות בזכאות להקצאת נחלה נוספת, ועוד אינסוף זכויות, זכאויות וקדימויות, שהופכות את הבן הממשיך למושא לקנאתם של השאר, במיוחד, כאשר ישנם עוד בנים ובנות במשפחה. כתוצאה מכך, למינויו של הבן הממשיך בנחלה, ישנן לא מעט השלכות על התא המשפחתי.

מינוי בן ממשיך

מינוי הבן הממשיך מתבצע באמצעות חתימה על הסכמים ותצהירים בין ההורים, שהינם בעלי הנחלה כיום, לבין הבן הממשיך שנבחר על ידם. אולם, החתימה על המסמכים מהווה רק את השלב הראשון בתהליך, שכן, ההסכמים הללו טעונים באישור של האגודה השיתופית (המושב), של רשות מקרקעי ישראל ושל הסוכנות היהודית, במושבים מסוימים.

ההסכמים הנחתמים הינם הדדיים – מצד אחד, נמצאים ההורים, בעלי הנחלה, המבקשים למנות בן הממשיך (לאחר פטירתם או בחייהם) ומתחייבים להעביר אליו את החזקה במשק, ומהצד השני, נמצא הבן הממשיך, אשר חתימתו על המסמכים מהווה הסכמה להיותו בן ממשיך, ועל התחייבותו לטפל בהוריו ולדאוג להם לעת זקנתם, ולהמשיך בהפעלת המשק החקלאי הקיים ולדאוג לו.

ביטול בן ממשיך

הפרת ההתחייבויות שאותן הזכרנו קודם מצד בן ממשיך, עלולה להוות עילה לביטול מינוי בן ממשיך. אולם, ישנן לא מעט נסיבות נוספות בהן עלול להתרחש ביטול בן ממשיך, כדוגמת קרע משפחתי שחל בין הבן הממשיך להוריו, נסיבות חיים משתנות וכן הלאה.

בשל נוסח ההסכמים, במרבית המקרים, המדובר במינוי בלתי הדיר, אשר קשה מאד לבטלו. במקרים של רצון לחזור מן ההסכם ולבטלו, תעמודנה בפני הצדדים הנוגעים בדבר שתי דרכים עיקריות:

ביטול בן ממשיך בהסכמת הצדדים

בדרך זו, נדרשת הסכמתם של שני הצדדים לרצון לחזור בהם מההסכמות אשר נחתמו ביניהם בעת מינוי הבן הממשיך. את מסמכי הביטול, יש להגיש לוועד האגודה ולקבל את אישורו. במושבים מסוימים, שבהם מינוי בן הממשיך כרוך בקבלת אישורה של הסוכנות היהודית, קיים צורך להגיש גם את מסמכי הביטול לאישור הסוכנות.

חשוב לדעת, כי כאשר נערך המינוי לבן הממשיך טרם נישואיו, והביטול מבוצע לאחר שנישא, גם לבן או לבת הזוג יש זכויות בנחלה, מכוח חזקת השיתוף.

ביטול מינוי בן ממשיך באמצעות בית משפט

במקרים שבהם כל ניסיון להשיג ביטול מינוי בן ממשיך בהסכמה נכשל, הדרך שנותרה היא פניה לערכאות השיפוטיות בבקשה לביטולו של המינוי. בחלק מהמקרים, בתי המשפט רואים במינוי בן ממשיך התחייבות למתן מתנה עתידית, ולכן, הם ידונו בביטולו בהתאם לחוק המתנה, תשכ"ח-1968 – (על פי פס"ד ע"א 2836/90 בצר נ' צילוביץ פד"י מ"ו – "כל עוד לא הושלמה המתנה עסקינן בהתחייבות ליתן מתנה בלבד"), ולפיכך, אף ביטול ההתחייבות יעשה על פי חוק המתנה. במקרים בהם הושלמה המתנה, ביטול המינוי יידון עפ"י דיני החוזים הכלליים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ