דגשים עיקריים של חוק הירושה

חוק הירושה עוסק גם בירושות, גם בצוואות וגם בעיזבונות, ולכן חשוב מאוד להכיר אותו. על בסיס היכרות עם הדגשים העיקריים של החוק, ניתן לדעת טוב יותר כיצד לפעול על מנת לקיים את רצון המוריש במלואו

חוק הירושה, תשכ"ה-1965 הוא אחד החשובים ביותר בספר החוקים. מצד שני, רק מעטים מכירים את החוק הזה או מעוניינים לדעת כיצד הוא משפיע עליהם. הסיבה לכך קשורה בין היתר לרגישות של הנושא, למערכת היחסים בין בני משפחה ולעיתים גם לוויכוחים שמתגלים בין הילדים לבין הוריהם או בני הזוג של הנפטר.

באופן עקרוני, חוק הירושה עוסק גם בירושות אבל גם בצוואות ועיזבונות. לכן, חשוב מאוד להכיר את החוק הזה ולהשתמש בסעיפים המופיעים בו על מנת לקיים את רצון המוריש. לפי החוק, רצון המוריש הוא זה שאמור להשפיע על האופן שבו בית המשפט עצמו יכריע בסוגיות של קיום צווי ירושה או חלוקת עיזבונות. 

איך קובעים מי היורשים של אדם?

המטרה העיקרית של חוק הירושה היא להסדיר את הנושא של צוואות וירושות ביחס לעיזבון. מתוך לשון החוק ניתן לדעת למשל מי היורשים של אדם ואף מה סדר העדיפויות שלהם. כמו בהרבה חוקים אחרים, גם מאחורי חוק הירושה עומד היגיון פשוט: בהיעדר צוואה ברורה, חלוקת העיזבון תתבצע לפי מידת הקרבה אל היורש. 

סעיפים אחרים של חוק הירושה קובעים מהם התנאים לקבלת מזונות מתוך העזבון. גם כאן חשוב מאוד להכיר את לשון החוק, להבין על מה הוא משפיע ולהכיר את הנסיבות שבהן ניתן להפעיל אותו מול בית המשפט. לשם השוואה, סעיפים אחרים של החוק קובעים הגדרות בנושא צו ירושה, צו קיום צוואה וכן הלאה. 

כך נראית צוואה תקינה

עוד היבט קריטי של חוק הירושה כולל את ההתייחסות אל האופן שבו מותר לכתוב צוואה תקינה. בשביל שהצוואה תהיה חוקית ועל מנת להבטיח שבית המשפט יורה להיצמד אליה על מנת לחלק את העיזבון של המוריש, חייבים לכתוב אותה בצורות מסוימות שמפורטות בחוק. 

חוק הירושה קובע את הצורות השונות לצוואה ומאפשר גם להחליט על התוקף שלה. מנגד, היכרות עם חוק הירושה תאפשר לדעת מהי צוואה בלתי חוקית – שעבורה לא ניתן להשיג צו קיום ירושה גם מול בית המשפט. 

משמעות העדכונים והתיקונים לחוק

העובדה שרוב הציבור לא מכיר את חוק הירושה או לא מממש את זכותו לכתוב צוואות, לא באה על חשבון ניסיון של המחוקק לעדכן את הסעיפים הרלוונטיים. במילים אחרות, חוק הירושה עבר עדכונים חשובים מאוד בשנים האחרונות וכדאי להכיר אותם. 

כך לדוגמא נקבע כבר בתיקון מיולי 2005 שבני זוג רשאים לכתוב צוואות הדדיות. בהמשך, נקבע בשנת 2012 שמאומץ והצאצאים שלו יכולים לרשת את קרובי המאמץ ושקרובי המאמץ יורשים את המאומץ. אז גם כאן, ניתן לראות את ההתאמות שבוצעו בחוק לאור חשיבותו והשפעתו על הציבור הרחב.

הדרך למימוש הזכויות – עוברת בהתייעצות עם עורך דין

לנו במשרד עו"ד יריב ואקנין ברור שאולי קשה לך לעקוב אחר הסעיפים והתקנות של חוק הירושה. אבל בשביל למנוע מצב שבו הזכויות שלך לא נשמרות עד תום, אנו מעמידים לרשותך את טובי בעלי המקצוע שיש בתחום.

התייעצות עם נציגי משרד עו"ד יריב ואקנין תאפשר לך לדעת מה מגיע לך וכיצד ניתן לדרוש את זה מבית המשפט. אם ברצונך שנבדוק לעומק את פרטי המקרה שלך ונסייע בעריכת צוואה או מימוש ירושה, כדאי לפנות אלינו בהקדם. 

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ