האם אפשר לבטל צוואה?

החוק בישראל מאפשר לכל אדם שערך צוואה – לבטל אותה, בכל זמן ומכל סיבה. עם זאת, הדרך לעשות זאת עוברת בהתייעצות עם עורך דין שמכיר את התחום ובקיא בו. אז מאיפה מתחילים ועל מה חשוב לשים דגש? הנה כל התשובות

ביטול צוואה היא פעולה לגיטימית ששמורה לכל אדם על פי החוק. החוק מכיר בחשיבות של צוואה, אך הוא גם מבין את הגמישות סביב הנושא. יתרה על כך, האינטרס המשפטי הרחב הוא לעודד כמה שיותר אנשים לכתוב צוואה – על מנת לא להגיע למצב שבו צריך לנהל דיונים סביב סדר היורשים על פי הדין. בשביל למנוע ויכוחים בשאלה מי צריך לרשת איזה חלק של העיזבון, עדיף שהמוריש יערוך צוואה חוקית ותקפה. 

צוואה ניתנת לביטול בכל עת על פי רצון המצווה

האקט של ביטול צוואה שמור לכל אדם בכל זמן ומכל סיבה. על מנת לעודד יותר ויותר אנשים לערוך צוואה, החוק מאפשר גם לבטל אותה או לעדכן אותה. מצד שני, יש כמובן דרכים חוקיות לבטל צוואה וכדאי להכיר אותן. 

את הצוואה ניתן לבטל או על ידי השמדה שלה או על פי בחירה באלטרנטיבות החוקיות של עריכת צוואה חדשה. חוץ מזה, כדאי לדעת שכל עריכת צוואה מאוחרת מבטלת אוטומטית את הצוואה הקודמת. אבל אם אדם ביטל צוואה ולא ערך צוואה חדשה, הירושה עדיין תחולק בין היורשים שלו על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה.

מה ההבדל בין השמדת צוואה למסירת הודעת ביטול?

כאן כבר צריך להיכנס אל עובי הקורה על מנת להבין איך ומתי מותר על פי החוק בישראל לבטל צוואה. נכון להיום, החוק קובע שאת הצוואה יכול לבטל רק האדם שערך אותה – באמצעות השמדה, מסירת הודעת ביטול או עריכת צוואה חדשה – אבל בדרכים ספציפיות בלבד. 

אם בוחרים להשמיד צוואה, ניתן לעשות את זה באמצעות גריסה, שריפה או קריעה של המסמך. לשם השוואה, אפשרות אחרת תהיה למסור הודעת ביטול באחת הדרכים לעריכת צוואה: או ביטול בכתב יד, או ביטול בפני עדים, או ביטול בפני רשות, או ביטול בעל פה. 

במילים אחרות, אותן דרכים חוקיות לעריכת צוואה הן אלו שתקפות עבור ביטול שלה. אז אם כבר עורכים צוואה באחת הדרכים הקבועות בחוק הירושה, לא אמורה להיות בעיה משפטית לבטל אותה במידה ומתגלה בכך צורך.

סימנים המעידים על כך שכדאי לעדכן או לבטל צוואה

גברים ונשים בגילאים שונים עשויים למצוא את עצמם מתחבטים בשאלה האם לבטל צוואה שכבר נערכה כדין. במקרים כאלה, יש כמה סימני זיהוי שיכולים לסייע.

ראשית, כדאי לעדכן או אפילו לבטל צוואה אם הפרטים שמופיעים בה לא רלוונטיים. זה עלול להתרחש על רקע סכסוך משפחתי, פרידה בין בני זוג, מצב כלכלי כזה או אחר של הצאצאים וכן הלאה.

שנית, ניתן לעדכן או לערוך צוואה כאשר חל שינוי במצב האישי של המוריש. כל מוריש רשאי על פי החוק להחליט כיצד יחלקו את כספי העיזבון שלו, אז לא כדאי לוותר על הפריבילגיה הזו. במקום זה, פשוט מעדכנים את הצוואה או עורכים צוואה חדשה בליווי עורך דין.

הנה עורך הדין שחיפשת

במשרד של עו"ד יריב ואקנין מתמחים בדיני משפחה ומכירים ספציפית את התחום של צוואות וירושות. אם חשוב לך לערוך צוואה חוקית, אנו כאן עבורך. במקביל, נציגינו מנוסים מאוד בליווי בני משפחה של אדם שנפטר ויכולים לסייע לך עם מימוש עזבון של אדם שנפטר עם ובלי קשר לצוואה.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ