האם באמת זכויותיה של האישה מקופחות במהלך גירושין?

המיתוס הרווח טוען, כי נשים עלולות לצאת כשידן על התחתונה בהליך גירושין, לא בשל נטייתן ה"טבעית" לפעול בצורה אמוציונאלית יותר, אלא בשל הרכבה של מערכת בתי הדין הרבניים, הבנויה על בסיס הדין העברי, שנחשב כנוטה יותר לטובת הצד הגברי. בימים אלה, שבהם נשמעות לא מעט קריאות להוציא את הסמכויות לדון בענייני משפחה מבית הדין הרבני לבית הדין לענייני משפחה, כנראה שכתיבת מאמר כזה היא צעד בלתי נמנע.

בית הדין הרבני ומקומו בהליך הגירושין בישראל

בית הדין הרבני בישראל נחשב לערכאה המשפטית שמחזיקה בידיה את הסמכות בלעדית בכל הנוגע לנישואיהם וגירושיהם של בני הדת היהודית, מכוח חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג – 1953. על אף שבית דין רבני פועל מכוח ההלכה היהודית, הוא אף כפוף למערכת המשפט הישראלית. למרות שבסמכותו הבלעדית נתונים ענייני הנישואים וגירושים, הוא רשאי לעסוק אף בנושאים נוספים, שמטבעם, קשורים, להליך הגירושין ("כריכה"), אולם, הוא יהיה רשאי לעשות זאת, רק במקרים בהם אחד מהצדדים בהליך הגירושין, יגיש את בקשתו לגירושין לבית הדין הרבני, ואף יעשה זאת לפני שהצד השני יספיק להגיש את בקשתו לבית המשפט לענייני משפחה. כך שהכלל קובע, כי הערכאה המשפטית שאליה תוגש הבקשה ראשונה, תקבל לידיה את הסמכות לדון בתיק הגירושין. לאור רצונו של כל אחד מהצדדים המתגרשים להגיש את בקשתו ראשון לערכאה שבה הוא חושב שתהיה נוחה לו יותר, זכה אקט זה בכינוי "מרוץ סמכויות". אם כן, במרבית המקרים, גברים ייטו יותר להקדים ולהגיש את בקשתם לגירושין לבית הדין הרבני, בעוד שנשים תעדפנה להגיש אותה לבית המשפט לענייני משפחה.

האם החלוקה בין בית הדין לענייני משפחה ובית הדין הרבני היא כל כך חדה וחד משמעית?

למעשה, על אף שזה עשוי להיראות כאילו בתי הדין הרבניים שופטים, אך ורק, על בסיס ההלכה היהודית הישנה בעוד שבתי המשפט לענייני משפחה הם ליברליים, מודרניים וגמישים יותר, אין הדבר לגמרי נכון, שכן גם בזה וגם בזה ניכרות ההשפעות החיצוניות, בין אם השפעה זו מתבטאת בשימוש של ערכאה אחת בפסיקותיה של הערכאה האחרת בהליך הדיון והשיפוט ובין אם בהקשבה ובניסיון להתאים את הפסיקות להלך רוח השורר בציבור הרחב. כך, שבמידה רבה, ניתן לומר, כי גם אם מרוץ הסמכויות עדיין קיים, הפערים בין שתי הערכאות הללו הצטמצמו, וכיום, הם כבר אינם גדולים כמו שהיו בעבר.

יחד עם זאת, זה המקום להזכיר, שבין אם אתה גבר או שאת אישה, בין אם הנטייה הטבעית שלך מנחה אותך לפנות לבית הדין הרבני ובין אם היא מושכת אותך לבית המשפט לענייני משפחה, רצוי מאד לעשות כל צעד כזה בליווי של עורך דין מנוסה ומיומן בתחום, שיסייע לך לעבור את הליך הגירושין בדרך המתאימה ביותר למטרותיך!

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ