האם נישואים אזרחיים הם בעצם נישואים-לייט?

השנים האחרונות פתחו בפנינו לא מעט צורות של משפחות ומערכות יחסים זוגיות, שעליהן – פחות שמענו בעבר. יתכן כי ניתן לייחס זאת לעליות הגדולות ממדינות מסוימות, או, אולי, מאי שביעות רצונם של ישראלים מהעובדה כי כל נושא המעמד האישי בישראל מוסדר ומוכתב על פי הדת. 

מי נישא בנישואים אזרחיים?

בישראל, ככלל, אם אתם בעלי "דת" – יהדות, נצרות, איסלם וכד', באופן רשמי, לא עומדת בפניכם האופציה לנישואים אזרחיים, אלא רבניים בלבד. כמו כן, מאחר והדין האישי נחשב לדין הרלוונטי בעת התקשרות בנישואין, נישואי "תערובת" בין בני דתות שונות, למשל, אינם מוכרים על ידו. אף נישואין חד-מיניים אינם אפשריים בישראל, וזאת, משום שאף אחד מהדינים הדתיים (לא רק הדין היהודי, אלא גם הדינים הדתיים האחרים) אינם מכירים בנישואין כגון אלה.
בשל הקשיים שמערימה המדינה בנוגע לנישואין ולגירושין שאינם בצינורות הדתיים המקובלים, התגבשו דרכים עקיפות, המאפשרות למסד את הקשר הזוגי – חיים יחדיו כידועים בציבור או להינשא בנישואין אזרחיים במדינה זרה, ולאחר מכן, להירשם במשרד הפנים הישראלי כנשואים.

האם נישואים אזרחיים, באמת, מאפשרים לעקוף את כל התכתיב הדתי?

למרות, שלכאורה, המדובר באפשרות שפותחת בפני זוגות את האופציה לעקוף את התכתיב הדתי על עניין הנישואין, הבעיה המרכזית היא, שגם כאשר זוג נישא בנישואים אזרחיים בחו"ל, במידה ויוחלט על פירוק מסגרת הנישואין, עדיין יהיה עליהם לעשות זאת על פי הדין הדתי-אישי הנהוג בישראל. כך שבדרך זו או אחרת, אם נרשמתם בישראל כ"נשואים" – בנישואים דתיים או אזרחיים, אם תחליטו להתגרש – תצטרכו להתגרש באמצעות הגשת תביעה לבי"ד רבני.

מהן השלכותיהם של הנישואים האזרחיים?

על אף שטקסי הנישואים האזרחיים אינם נחשבים למוכרים מבחינת הדת בישראל, כאשר קיימים ילדים משותפים כתוצאה מנישואין אלה, הם לא יוגדרו כ"ממזרים". כמו כן, חשוב מאד לדעת, כי נישואים אזרחיים אינם פוטרים את בני הזוג מחובותיהם, וגם פניה אל בית המשפט לענייני משפחה, תסתיים בכך כי המשפט לענייני משפחה יתייעץ וישאל לדעתו של המוסד הדתי הרלבנטי לבני הזוג. כל החלטה שתתקבל בבית משפט זה, תהיה, גם על דעתם של נציגי בית הדין הדתי, ותצריך את אישורם.

אם כן, רצוי מאד לדעת, שגם אם, לכאורה, נדמה כי נישואים אזרחיים הינם הרבה פחות מורכבים מנישואים דתיים, בפועל, גם להם יש השלכות חוקיות על כל אחד מהצדדים. בשל כך, רצוי שלא לוותר על ייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שיוכל הנחות אתכם כיצד להיכנס (ואף – לצאת) אל הנישואים האזרחיים בדרך הטובה והנכונה ביותר.

משרד עו"ד יריב ואקנין עומד לרשותכם בכל נושא ועניין, כולל נישואים אזרחיים והסוגיות הקשורות אליהם.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ