הגשת התנגדות לצוואה – המדריך המלא

הרעיון של צוואה הוא די פשוט להבנה. כשאדם נפטר, יש לו זכות ששימוש ברכוש שלו יעשה לפי הרצון שלו. כדי להוציא את הוראות הצוואה לפועל, דרוש צו קיום צוואה. מה קורה כאשר ישנם אנשים המתנגדים לקיום הצוואה? מסיבות שונות, ניתן להתנגד לקיום של הצוואה. התנגדות לקיום הצוואה, משמעה התנגדות לחלוקת העיזבון, כלומר רכושו של המנוח, לפי איך שמנוסח בצוואה. איך מגיעים התנגדות כזו? מי יכול להתנגד? ומה קורה בבית המשפט? המדריך המלא לפניכם.

מהי התנגדות לצוואה?
כאשר מדברים על התנגדות לצוואה, מדברים על הגשת התנגדות לקיום צו קיום צוואה. צו קיום צוואה הוא חלק הכרחי מהוצאת הצוואה לפעול. כדי לקיים את ההוראות שמתוארות בצוואה, יש להוציא צו זה ולפרסם אותו בעיתונות. מי שרשאי לבקש הוצאת צו כזה הוא כל מי שזכאי לפי הצוואה לקבל ירושה כלשהי מהאדם שנפטר.
התנגדות לצוואה מוגשת במקרים בהם אדם מסוים רואה לנכון לשנות את הצורה בא מחולקת הירושה של המנוח. העיקרון המנחה על פי החוק הוא לחלק את הירושה בצורה הטובה ביותר, שהיא הצורה בה רצונו של המנוח מתקיים בצורה הטובה ביותר. למרות זאת, אם ישנן טענות שונות המטילות ספק בקיום הרצון הזה, ניתן להגיש לפי לוחות זמנים קבועים בחוק התנגדות לקיום הצוואה.

מי יכול להתנגד לצו קיום צוואה?
באופן כללי, כל אדם במדינה יכול להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. ההתנגדות צריכה להיות מוגשת עד 14 ימים לאחר פרסום ההודעה לציבור בדבר רצון לקיים את הצוואה. אם הצו עוד לא ניתן, אפשר להגיש התנגדות לצוואה. אם לא הוגשה עדיין בקשה למתן צו קיום צוואה, הרי שלא ניתן להגיש התנגדות.
כל אדם שמגיש התנגדות לצו קיום צוואה, צריך להגיש אותה מסיבות מסוימות. למשל, אם אדם טוען שיש צוואה מאוחרת יותר שנחתמה על ידי המנוח, הרי שצוואה זו אמורה להיות הצוואה לפיה תחולק הירושה. אם היא לא משקפת א תרצונו האמיתי של המנוח, או שהיא נערכה תחת איומים, לחצים פסולים או אלימות, ניתן להתנגד לצוואה גם כן. אם אחד היורשים המופיעים בצוואה השתתף בעריכתה, הדבר מהווה עילה להגשת התנגדות גם כן.

למי צריך לפנות?
את ההתנגדות יש לשלוח אל הרשם לענייני ירושות, במסגרת לוחות הזמנים הקבועים בחוק שתיארנו מקודם. ניתן לעשות זאת בכמה דרכים שמאפשרת המדינה. ראשית, ניתן לעשות זאת באמצעות הגעה למשרדי הרשם לענייני ירושה ולהגיש באופן פיזי. כמו כן, אפשר לשלוח בדואר למשרד הרשם או להגיש בצורה מקוונת.
חשוב לציין שהגשת התנגדות כרוכה בתשלום אגרה של לא פחות מ-986 שקלים למשרד הרשם לענייני ירושה. ללא תשלום האגרה בדרכים המקובלות, ההתנגדות שתשלחו לא תתקבל ולא ידונו בה כלל.

מה כוללת ההתנגדות?
ההתנגדות חייבת לכלול את הפרטים האישיים שלכם, בתור המתנגדים, וגם את של המנוח, כדי שמשרד הרשם ידע מהו המקרה המדובר. יש לצרף אליה את אישור תשלום האגרה ואת הטענות השונות בגינן אתם מעוניינים להתנגד למתן צו קיום הצוואה. ההתנגדות צריכה לכלול תצהיר מאומת שנעשה אל מול עורך דין וכן ייפוי כוח אם יש עורך דין המייצג אתכם. החסרה של אחד מאלו תהפוך את ההתנגדות שלכם לפסולה.

העברת ההתנגדות לבית המשפט
אם ההתנגדות הוגשה כחוק, עם כל הפרטים המחייבים ובמסגרת לוחות הזמנים, משרד הרשם ידון בה. אם יהיה בסיס לטענות שהועלו בהתנגדות, היא תועבר לבית המשפט.
שם, לאחר דיונים ובחינת ראיות ועדויות, יקבל השופט החלטה מכרעת בגין קיום הצוואה.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ