הסכם חלוקת עיזבון השונה מזה המופיע בצוואה

מרביתנו נוטים להתייחס לצוואה ביראת כבוד בלתי מוסתרת – שכן, האופן שבו אדם מצווה כיצד יחולק רכושו, מי יקבל מה, פעמים רבות מעיד על מחשבה מרובה שהוקדשה לנושא מצד המצווה, ולכן, כשאדם אהוב נפטר ומוריש לנו דבר-מה, נתייחס לכך כאל סוג של "קול" מהעבר השני. מאידך, קיימים לא מעט מקרים, שבשל סיבות שונות, אופן חלוקת הרכוש או הנכסים אמנם נוח לנו מהבחינה הרגשית-הסנטימנטאלית, אולם פחות נוח לנו מהבחינה הפרקטית, או, לחילופין, יש לנו השגות כלשהן על שיקול דעתו הספציפי של האדם שהוריש לנו את העיזבון. האם יורשיו של אדם רשאים לעשות ביניהם הסכם חלוקת עיזבון הנוגד את הכתוב בצוואה?

הסכם חלוקת עיזבון

סעיף 110(א') בחוק הירושה, תשכ"ה-1965 אומר "נכסי העיזבון יחולקו בין היורשים על פי הסכם ביניהם או על פי צו בית המשפט". לפי כך, ניתן להבין כי יורשים זכאים לערוך הסכם חלוקת נכסים, בינם לבין עצמם, באופן ששונה מחלוקת הנכסים כפי שהיא מצוינת בצוואה. אולם, חשוב לציין כי אפשרות זו תקפה עבור היורשים, רק כל עוד הנכס המדובר אינו מצוי בבעלותם המשותפת. על מנת שלהסכם זה יהיה תוקף, יש לכתוב אותו ולהסביר את השוני בינו לבין החלוקה שצוינה בצוואה. על מנת להעניק לו תוקף חוקי, ניתן להגיש את הסכם החלוקה שנערך בין היורשים לאישור בית המשפט לענייני משפחה, אולם אין חובה, על פי חוק, לעשות כן. השימוש בהסכם זה יעשה באמצעות הצמדתו לצו הירושה / צו קיום הצוואה, בעת הצורך בהגשה של המסמכים לגורמים הרלוונטיים, ובכך – הופכים את ההסכם לחלק אינטגראלי מהוראות לחלוקת העיזבון.

האם הסכם חלוקת עיזבון הנערך ע"י יורשים צריך לכלול חלוקה שוויונית?

התשובה הקצרה לשאלה זו היא – לא, הסכם חלוקת עיזבון יכול להיות ערוך בכל אופן שתרצו, כל החלוקה החדשה שבו מקובלת על כל הנוגעים בדבר והוא מוסכם על כל המעורבים בו. יתרה מכך, קיימים מקרים בהם הסכם חלוקה כזה נערך בשל צוואה שלדעת חלק מהיורשים אינה צודקת, שכן היא מקפחת יורש זה או אחר מזכויותיו בשל סיבות שונות. כך שגם אם הסכם החלוקה החדש מתייחס לאופן חלוקה שאינו שוויוני אבל הוא מקובל על דעת כולם, הוא ייחשב כבעל תוקף משפטי לכל דבר.

נקודה למחשבה

מאחר והמדובר בהסכם מורכב למדי, הכולל לא מעט דברים שעליהם, בעת ניסוחו ועריכתו של ההסכם, מומלץ מאד לפנות לשם כך לעורך דין המתמחה בענייני צוואות וירושות, ולקבל ממנו את הייעוץ וההדרכה הנדרשים לעריכת הסכם חלוקת העיזבון מחדש. תוכלו לפנות, כולכם, לעורך דין יחיד שייצג את כלל הצדדים, או, לחילופין, לפנות לעורכי דין פרטניים שייצגו כל צד בהסכם בנפרד, אולם, כך או אחרת – חשוב לערב גורמים משפטיים מקצועיים בהליך, אם חשוב לכם שהוא יבוצע כהלכה ובהצלחה!

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ