ירושה שחובות בצידה

על אף שאף אחד מאיתנו אינו "נהנה" מקבלת ירושה, שכן, אחרי הכל, האדם שנפטר והוריש לנו אותה היה יקר לליבנו, ועזיבתו אותנו מכאיבה לנו ומעציבה אותנו, בחלק מהמקרים, אנחנו עשויים להתנחם בכך שלפחות, קיבלנו לידינו דברים שהיה חשוב לנפטר להוריש ד ו ו ק א לנו, ספציפית, והוא השקיע את המחשבה וחשב עלינו מספיק בכדי להוריש דווקא לנו אותם. מאידך, במיוחד במציאות הישראלית המורכבת של ימינו, ישנם לא מעט מקרים שבהם יורשים לא יורשים כסף, רכוש או מטלטלין, אלא "יורשים" את חובותיו של הנפטר. אם כן, מה קורה כשלאדם שנפטר יש חובות קיימים? האם חובות אלו עוברים "בירושה"?

"ירושת" חוב

לעיתים קרובות, מתברר שירושה מביאה עימה חוב או חובות שאותם יצר וצבר האדם הנפטר במהלך חייו. יתרה מכך, במרבית המקרים, יורשים מתוודעים לקיומם של חובות אלו רק כשמתקבל מכתב התרעה מעורך דין או כאשר מוטל צו עיקול על רכוש או חשבונות דרך לשכת ההוצאה לפועל.

במקרה של "הורשת חובות", מבחין חוק הירושה, תשכ"ה-1965 בין שתי תקופות – התקופה שקדמה לחלוקת עיזבונו של המנוח והתקופה שלאחר חלוקת עיזבונו של האדם שנפטר:

במסגרת התקופה הקודמת לחלוקת עיזבונו של המנוח

החובות (שעל פי דין, אינם מתבטלים עם פטירתו של האדם) חלים על עיזבונו בלבד והם אינם חלים לגבי היורשים. כלומר, החובות הללו ישולמו מנכסי העיזבון בלבד, גם כאשר אין בעיזבון די בכדי לכסותם במלואם.

במסגרת התקופה שלאחר חלוקת העיזבון

אם, כנדרש על פי חוק, טרם חלוקת העיזבון פורסמה המודעה הקוראת לנושיו של הנפטר להודיע על חוב קיים, והחובות הידועים נפרעו, יורשיו של האדם לא יהיו חייבים לשאת בתשלום חובות אשר התגלו במועד מאוחר יותר.

אם לא פורסמה המודעה כנדרש בחוק, גם אם היורשים לא היו מודעים לקיומו של החוב, יהיה, כל אחד מהיורשים, חייב לשאת בתשלום החוב, בהתאם לשיעור חלקו בעיזבון. בניגוד לכך, אם היורשים לא פרסמו מודעה אבל היו מודעים לקיום החוב / החובות, כל אחד מהם יהיה חייב לשאת בכיסוי החוב עד לשיעור שוויו של העיזבון-כולו.

בסיכומו של דבר

חשוב לדעת, כי, ככלל, חובותיו של אדם אינם מתבטלים לאחר שהוא עוזב את העולם הזה. ויתרה מכך – על פי החוק הישראלי, זכותם של הנושים לפירעון חובם קודמת וגוברת על זכותו של אדם להוריש את עזבונו ליורשים אותו. משכך, חשוב לדעת כי ניתן לפרוע את חובות קיימים מכספי מהעיזבון, ולכן, במסגרת כתיבת צוואה, חשוב מאד להתייחס גם לחובות קיימים / אפשריים על מנת שלא "להפיל" אותם במפתיע על היורשים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ