כל הסיבות להגיש תביעות ייצוגיות

יש הרבה סיבות טובות להתייעץ עם עורך דין לגבי תביעות ייצוגיות ולהגיש אותן בצורה מסודרת, מנומקת ומבוססת. במאמר הבא נסביר מה היתרונות של תביעות כאלה לעומת תביעות רגילות ומדוע מאוד חשוב לערך עורך דין מיומן שמגיע מהתחום ומכיר אותו. לאחר מכן, נסביר על הבדלים בין סוגים שונים של תביעות ייצוגיות ועל המאפיינים שבית המשפט בודק כדי לאשר אותן.
אדם יחיד יכול להחליט שהוא תובע בשם קבוצה בגלל כמה סיבות מרכזיות. קודם כל, לאותו אדם יחיד יש כנראה אינטרס להגיש את התביעה בשם הקבוצה כדי להשיג פיצוי כספי גבוה יותר. כאשר מגישים תביעות ייצוגיות, בית המשפט מכיר בטרחה של אותו אדם שתובע בשם הקבוצה ולכן הוא מטיל על הנתבע סעד גבוה יותר כלפיו. כמובן שקבלת הסעד תלויה מלכתחילה בכך שבית המשפט יאפשר את התביעה בתור תובענה ייצוגית ולא רגילה ואף ימצא את הנתבע אשם, אבל זו סיבה שחוזרת על עצמה ויש לה סיכויי ההצלחה גבוהים. כל עוד מתייעצים עם עורך דין לגבי מאפיינים שונים של תביעות ייצוגיות ומוודאים מראש שעומדים בקריטריונים, קיים סיכוי גבוה לכך שהגשת התביעה תהיה השקעה משתלמת.

האינטרס האישי מאחורי תביעות ייצוגיות
עוד משהו שחוזר על עצמו אצל אדם יחיד שמחליט שהוא מגיש תביעות ייצוגיות בשם קבוצה גדולה יותר של נפגעים יכול להיות קשור לאינטרס אישי. המון אנשים מרגישים שהם נפגעו אישית מהגוף הנתבע, לכן הם בוחרים לתבוע אותם גם בשמם וגם בשם אנשים נוספים. היות וההשלכות של תביעות ייצוגיות לעומת תביעות רגילות הן שבית המשפט קובע פיצוי זהה לכל הנפגעים, לאדם היחיד יש אינטרס ברור להגיש אותן.
מעבר לכך, אדם יחיד שמחליט שהוא תובע בשם קבוצה לא עושה את זה על דעת עצמו. ברוב המקרים הוא מתייעץ קודם עם עורך דין, בודק באיזה נושאים בכלל מותר לו להגיש תביעות ייצוגיות לעומת תביעות רגילות ומה הוא יכול לעשות על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה. אם אדם יחיד מכין את שיעורי הבית ומגלה שהסיכוי לכך שבית המשפט יאשר את התביעה בתור תובענה ייצוגית הוא נמוך, סביר להניח שהוא יוותר לגמרי על התהליך.

מדוע שהנפגעים יצטרפו לתביעה הייצוגית?
עוד היבט מעניין בסוגיה של תביעות ייצוגיות היא מה גורם לנפגעים להצטרף אליה. מצד אחד, הם ככל הנראה נפגעו כי אחרת לא הייתה מלכתחילה עילה ברורה להגשת התביעה. מצד שני, הם בוחרים שלא לתבוע אזרחית את הגוף שפגע בהם אלא לעשות את זה יחד עם עוד אנשים. בגלל שהסעד הכספי שמקבלים הנפגעים במסגרת תביעות ייצוגיות הוא נמוך יותר מאשר הסעד שאותו הם יכולים לקבל את הם יגישו את התביעה לבד, עולה השאלה
מה האינטרס שלהם להצטרף לקבוצה. התשובה לכך קשורה לעלויות ולשכר הטרחה של הגשת תביעה משפטית בישראל. בשביל לתבוע צרי לשלם לדוגמא שכר טרחה לעורך דין, לשאת בהוצאות עלויות ועקיפות ואף לבזבז ימי עבודה. אם הפיצוי לנפגע אינו קבוע ואם הנזק קל בלבד, כנראה שבכלל לא ישתלם לו להגיש את התביעה בצורה עצמאית. לעומת זאת, במקרים שבהם הנזק קל אבל כל הקבוצה תובעת ביחד – התובע העצמאי לא צריך להתמודד עם כלום אלא רק להצטרף להחיות של עורך הדין.

לסיכום, יש סיבות טובות להגיש תביעות ייצוגיות. עם זאת, כדאי לזכור שהחוק מתייחס בחשדנות לתביעות כאלה ובעיקר מעוניין לוודא שיש עילה הגיונית מאחוריהן. במידה וכן, פונים לעורך דין.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ