כל מה שצריך לדעת על סדר היורשים על פי דין

כללי חוק הירושה קובעים בין היתר מי צריך לרשת את הנכסים של אדם שנפטר במידה והוא לא הותיר צוואה. עם זאת, רוב הציבור לא מכיר את הכללים הללו, וכך מגיעים חילוקי דעות אל פתח בית המשפט. איך מונעים את זה? קוראים את המדריך המלא ומתייעצים עם עורך דין

הנושא של צוואות וירושות בישראל מוסדר בחוק הירושה. חוק הירושה קובע בין היתר מהו עיזבון, מי יכול לערוך צוואה, כיצד מותר לערוך צוואה חוקית, איך שומרים על העיקרון של רצון המוריש וכן הלאה. כמו כן, חוק הירושה קובע מה עושים אם רוצים לחלק את העיזבון של אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה. 

החשיבות של סדר היורשים על פי הדין

חלוקת העיזבון של אדם שנפטר לפי סדר היורשים על פי הדין היא האירוע השכיח. במילים אחרות, רוב האנשים בישראל וגם במדינות נוספות ברחבי העולם בוחרים שלא לערוך צוואה. הסיבות לכך עשויות להיות רגשיות, שכלתניות או אחרות, אבל המצב הוא שהחלוקה של העיזבון לפי סדר היורשים על פי הדין שכיחה יותר מאשר חלוקת העיזבון לפי צוואה.

השאלה המתבקשת היא איך מחלקים את כספי העיזבון של אדם שנפטר בלי להותיר אחריו צוואה, כך נכנס לתמונה חוק הירושה, שמנסה לסדר את כל הפרטים תחת קורת גג אחת ולאפשר הגשת ערעור לבית המשפט בכל מקרה של דילמה או התלבטות. 

מהו סדר היורשים על פי דין?

באופן עקרוני, היורשים על פי דין הם בני משפחה של הנפטר וסדר הירושה נקבע לפי מידת הקרבה המשפחתית. החוק מנסה להפעיל כאן היגיון ברור, שלפיו מי שקרוב יותר אל הנפטר יקבל חלק גדול יותר מהעיזבון. אבל כמו תמיד, לשון החוק לא תמיד עולה בקנה אחד עם האינטרסים של היורשים או של בני המשפחה.

כך לדוגמא סדר היורשים על פי דין קובע ביחס לנושא של צוואות וירושות שראשית צריך לרשת את המטלטלין, המכונית וחלק מהעיזבון – מי שהיה במות המוריש בן או בת זוגו. שנית, מבצעים את סדר העדיפויות לפי ראשי האב שאליהם משתייכים בני המשפחה.

כללים לחלוקת העיזבון לפי ראשי האב

החוק אף מגדיל וקובע איך מחלקים את סדר העדיפויות לפי ראשי האב שאליהם משתייכים בני המשפחה. כאן לדוגמא הכללים הם שראשי האב מסודרים לפי סדר הזכייה על פי דין, לכן הילדים של המוריש והנכדים שלו קודמים להורים שלו ולאחיו. בתוך כך, ההורים של המוריש ואחיו קודמים לסבי המוריש ולדודים שלו. 

חוץ מזה, החוק קובע שלא עוברים לראש האב הבא עם יש עדיין יורשים בראש האב שלפניו. כמו כן, בתוך כל ראש אב יש סדר עדיפויות ברור שלפיו קודם זוכה בירושה ההורה ורק אם הוא נפטר זה מגיע לצאצאים. 

יש לנו תשובות לשאלות שלך

כל האמור לעיל ודאי יוצר אצל בלבול לגבי האופן שבו עורכים צוואה או אמורים לחלק ירושה. עם זאת, ניתן להתייעץ איתנו כדי לקבל תשובות מסודרות. במשרד עו"ד יריב ואקנין יש מומחים שיכולים לעבוד בשבילך, לערוך לטובתך היכרות עם סעיפי החוק ואף לדאוג שהזכויות שלך יישמרו במלואן.

עו"ד יריב ואקנין הוא איש מקצוע בעל ניסיון מוכח בתחום המשפטי והרגיש של ירושות וצוואות. אחרי שנים רבות של ליווי מקרים דומים, המומחים במשרד של עו"ד יריב ואקנין יכולים לעבוד גם לטובתך. אבל על מנת שזה יקרה, עליך כבר עכשיו להשאיר פרטים באתר. 

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ