כל מה שצריך לדעת על צוואות וירושות

האופן שבו מעבירים את העיזבון של אדם ליורשיו, משפיע על כל המשפחה ועל בני הזוג. יחד עם זאת, רבים בוחרים לא להתעמק בחוק הירושה ונתקלים בו לראשונה רק כאשר הם על ערש דווי או מופיעים בצוואה. כדי לפתור בעיות של הרגע האחרון, חשוב להכיר את לשון החוק ולהבין מה עומד מאחוריו

חוק הירושה קובע את כל ההתנהלות סביב צוואות, ירושות ועיזבון בישראל. לפי החוק, כל הנכסים של אדם צריכים לעבור ליורשיו לרבות כספים במזומן, רכוש פיזי, נדל"ן, ניירות ערך ועוד. הנכסים הללו מכונים בעגה המשפטית "עיזבון" ויש משמעות רבה לאופן שבו מחלקים אותם.

המצב בפועל הוא שחלק מהאנשים בוחרים לכתוב צוואה כדי להחליט בעצמם איזה חלק מהעיזבון יגיע למי מהיורשים, בעוד רובם לא עושים את זה. אם אין צוואה ברורה, חוק הירושה מגדיל לעשות וקובע מי יהיו היורשים על פי דין ומה יהיה הסדר שלהם. 

מה כדאי לדעת לפני שעורכים צוואה?

ההמלצה המשפטית העקרונית היא לערוך צוואה ולא לוותר על הזכות הזו. אם אדם רוצה שהנכסים שלו יעברו ליורשיו באופן ספציפי, כדאי לו לערוך צוואה שתהיה תקפה בבית המשפט ואף תמנע עוגמת נפש מבני זוג, משפחה וצאצאים.

יתרה על כך, חוק הירושה יחסית מקל על המוריש כי הוא מאפשר לו לבחור איזה סוג של צוואה לנסח. על קצה המזלג, ניתן להזכיר את ההבדל בין צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים וצוואה בפני רשות. חוץ מזה, יש גם אפשרות למסור צוואה בעל פה ופרקטיקה של צוואות הדדיות בין בני זוג. 

הדבר החשוב הוא להגדיר בתוך הצוואה את היורשים ואת החלק היחסי שלהם בעיזבון. בכל מקרה של דילמה או התלבטות, כדאי להתייעץ עם עורך דין שמבין את המשמעות של עריכת צוואה ואת השפעתה על החלטות בית המשפט.

מה יורשים יכולים לעשות עם או בלי צוואה?

נושא אחר שבו דן חוק הירושה מתייחס אל היורשים. החוק קובע לדוגמא מה היורשים צריכים לעשות אם אין צוואה, מה עליהם לעשות כאשר קיימת צוואה ומי יכול להגיש התנגדות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם עריכת צוואה כדין לא מבטלת אוטומטית את האפשרות להתנגד – כי החוק מאפשר לעשות את זה בתוך 14 ימים מיום הפרסום שלה ברשומות ובעיתונים.

יורשים או אנשים שרואים את עצמם בתור יורשים חוקיים יכולים לפעול על פי דין על מנת להגיש בקשה מסודרת אל בית המשפט. אפשרות אחת היא כאמור להגיש התנגדות לצו קיום צוואה ולשלם את האגרה כחוק, בעוד אפשרות אחרת היא להסדיר את התחום הכלכלי או לבקש דיון באוכלוסיות ספציפיות כגון אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

החשיבות של עורך דין שמכיר את התחום

כל הנושא של צוואות וירושות נוטה להיות מורכב כי הוא עוסק בתחום מאוד רגיש. בשביל לפתור דילמות שקשורות אל התחום הזה בצורה מסודרת, צריך להתייעץ עם עורך דין שמכיר את דיני המשפחה ואת חוק הירושה. כך יודעים שיש אל מי לפנות, מונעים מראש את ההתנצחות בין כתלי בית המשפט וחוסכים זמן והוצאות.

נציגים מהמשרד של עו"ד יריב ואקנין ישמחו לעזור לך להכיר טוב יותר את האופן שבו חוק הירושה משפיע על בני משפחתך. אנו נעמוד לרשותך מהרגע הראשון, נרכז עבורך את התשובות לשאלות הנפוצות ונפעל גם ישירות מול הרשם לענייני ירושה או בית המשפט. כעת, כל שעליך לעשות הוא ליצור קשר.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ