כל מה שצריך לדעת על תביעות ייצוגיות

תובע ייצוגי שהוא חלק מקבוצת הנפגעים יכול להשתמש בכלים משפטיים שונים על מנת לתבוע בשם הקבוצה כולה. מטרת הגשת התביעה היא כמובן לקבל פיצוי מוגדל מיוחד, אבל היא מאפשרת גם לשאר הנתבעים לקבל פיצוי מסוים כנקבע בחוק. אז איך מגישים תביעות כאלה ועם מי צריך להתייעץ? הנה כל התשובות.

המשפט האזרחי מאפשר להגיש סוגים שונים של תביעות ייצוגיות. מטרת התביעה הייצוגית, שמכונה בעגה המשפטית גם תובענה ייצוגית, היא לאפשר להגיש תביעה במשפט אזרחי במסגרתה אדם יחיד תובע בשם קבוצה. מטבע הדברים, ההשלכות של תביעה אשר מוגשת על ידי אדם יחיד אבל בשם קבוצה הן שונות לגמרי לעומת תביעה שאותה כל אחד או אחת מגישים רק בשם עצמם.
מבחינה משפטית, המאפיין הכי מובהק וחשוב של תביעות ייצוגיות הוא התבססות על מקרים שבהם יש נפגעים רבים. במידה ואין נפגעים רבים, התביעה תהיה רגילה ולא ייצוגית. כמובן שגם תביעות כאלה מאוד חשובות במשפט האזרחי, אבל הן כאמור שונות לחלוטין. לשם השוואה, תביעות ייצוגיות מלכתחילה מתארות מצב שבו יש נפגעים רבים ולכל אחד מהם נגרם נזק קל.

למה הנפגעים מאחורי תביעות ייצוגיות לא מגישים תביעה לבד?
השאלה המעניינת היא למה בעצם נפגעים שיש להם עילה להצטרף לכל סוג של תביעות ייצוגיות לא עושים את זה לבד. על פניו, אם התובעים אכן מחזיקים בעילה משפטית להגשת תביעה כי הם נפגעו ממנה בצורה כזו או אחרת, הדרך הנכונה לפעול תהיה לעשות את זה עצמאית ולא בקבוצה. אבל אם בודקים לעומק, מגלים שמה שמאפיין תביעה ייצוגית הוא שמדובר על מקרים שבהם לכל נפגע נגרם נזק קל בלבד.
במילים אחרות, אם לכל נפגע בתביעות ייצוגיות נגרם נזק קל בלבד, אין לו אינטרס להגיש לבד את התביעה. מנגד, הוא כן רוצה לקבל פיצוי מסוים. לכן, הפתרון שמאפשרת לו המערכת המשפטית הוא להשתמש במנגנון של תביעות ייצוגיות. כל עוד העלויות ושכר הטרחה הכרוכים בהגשת תביעה גבוהים יותר מאשר הפיצוי שהנפגע עשוי לקבל אם הוא יגיש את התביעה לבד, תביעות ייצוגיות יישארו האופציה הכי טובה מבחינתו.

איך מגישים תביעות ייצוגיות?
העניין הוא שצריך לדעת איך להגיש תביעות ייצוגיות ומתי החוק בכלל מכיר בהן. לא מספיק להרגיש נפגעים כתוצאה מפעולות כאלה ואחרות של גופים מסחריים, אנשים פרטיים או ארגונים אזרחיים, אלא צריך לדעת כיצד להפוך את זה לתביעה מבוססת ומשכנעת. כאן בדיוק נכנס לתמונה עורך דין שבקיא בדינים האזרחיים ואף יש לו ניסיון מוכח עם תביעות ייצוגיות.
התייעצות עם עורך דין מאפשרת להגיש תביעות ייצוגיות בצורה מבוססת וטובה יותר. בזכות עורך דין ניתן לדעת מה לכתוב בתביעה, איזה מסמכים לצרף אליה ומה היא אמורה לכלול מבחינת הפיצוי שהיא דורשת. יתרה על כך, התביעות הייצוגיות מוגשות לעיתים קרובות בנושאים שחוזרים על עצמם – כמו למשל בנקאות, ביטוח או איכות הסביבה והגנת הצרכן – לכן מעורבות של עורך דין מנוסה לא אמורה להיות משימה מסובכת.

כך בוחרים עורך דין מתאים
הכי חשוב לבחור נכון את עורך הדין שמלווה את התהליך של תביעות ייצוגיות. התהליך הזה נוטה מטבעו להיות ארוך ומייגע, כי החברה שתובעים אותה בדרך כלל צריכה לשלם פיצוי משמעותי.
אמנם כל נפגע מקבל פיצוי קל, אבל יש את הפיצוי שמגלם את ההשפעה של התובע הייצוגי. בנוסף, החברה שמשלמת פיצוי צריכה לעשות את זה כלפי כל הנפגעים יחד ובמצטבר.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ