לשון הרע – באילו הליכים משפטיים ניתן לנקוט?

מה משותף לרשתות חברתיות, אתרי חדשות, ספרים, בלוגים ועיתונים? בכולם מתפרסם תוכן שונה, בנושאים שונים, על ידי אנשים מסוימים. תוכן יכול להתפרסם כדי להעניק מידע בתחום מסוים ואפילו כדי לשווק חברה או מוצר, אך במקרים רבים תוכן מפורסם נגד אינדיבידואל או קבוצה. תוכן שמנסה לבזות, לשים ללעג או להשפיל אדם מסוים או קבוצה כלשהי, עושי להיחשב בפני החוק כלשון הרע. באילו הליכים משפטיים ניתן לנקוט? תשובות בהמשך.

לשון הרע – כללי
בכל יום, בפלטפורמות שונות, מתפרסמות כמויות עצומות של תכנים. תוכן יכול להיכתב לקהל יעד ידוע מראש או לציבור הרחב. תוכן יכול להגיע בצורה מודפסת או בצורה דיגיטלית, כאשר כותבים של תוכן בנושא מסוים, בפלטפורמה מסוימת, יכולים להיות קובעים או מתחלפים. בכל אופן, תוכן מסוים עשוי להיחשב ללשון הרע.
מי שקובע אם תוכן מסוים נחשב ללשון הרע הוא שופט בית משפט, בהליכים שעליהם נפרט בהמשך. לשון הרע מוגדר ככל תוכן או מסר שבמטרתו להשפיל, ללעוג, לבזות ולשים למטרת שנאה אינדיבידואל או קבוצה כלשהי, עקב סיבות כמו תעסוקה, פעולות והתנהגויות המיוחסות למושא הפרסום, צבע עור, נטייה מינית, גיל, מצב בריאותי ומוצא. לשון הרע אסורה בחוק ומעמידה את המשתמש בה להליכים משפטיים כאמור.

עורך דין לשון הרע וצעדים משפטיים אפשריים
ברוב המוחלט של המקרים, אדם או קבוצה שפורסם נגדם דברי לשון הרע מנהלים הליכים משפטיים באמצעות עורך דין לשון הרע. עורך דין לשון הרע הוא עורך דין הבקיא בתחום הספציפי של לשון הרע. הוא יודע להבין בין ביקורת עניינית לבין תוכן מבזה ומשפיל שיכול להיחשב ללשון הרע.
היכולת של עורך הדין להבחין בין סוגי התכנים הללו מאפשרת לו להכווין את המיוצג שלו ולסייע לו לנקוט בפעולות המשפטיות והחוקיות שיאפשרו לו לעמוד על האינטרס האישי שלו. במידה ואכן מדובר בתוכן מבזה ומשפיל העונה להגדרה של לשון הרע, עורך הדין יכול לנקוט בשני הליכים משפטיים כנגד המפרסם: הליך משפטי אזרחי והליך משפטי פלילי.

מהו הליך משפטי אזרחי?
באופן כללי, הליך משפטי אזרחי הוא הליך המתנהל בבית המשפט בין התובע, שיכול להיות כל אינדיבידואל או קבוצה במדינה, לבין הנתבע, שיכול גם כן להיות כל אינדיבידואל או קבוצה. בין היתר ניתן למנות אנשים פרטיים, עסקים, ארגונים, עצמאיים ובעלי מקצוע שונים כאנשים שיכולים לתבוע ולהיתבע במשפט אזרחי.
הליך משפטי אזרחי עקב לשון הרע הוא הליך שמטרתו היא לתבוע פיצויים מהמפרסם לטובת מושא הפרסום שלו. לשון הרע יכולה להסב נזק כלכלי, אם מדובר בעסק או בבעל מקצוע, ולפעמים אין נזק בכלל אלא רק פגיעה בכבוד ובשם הטוב. לכן, אין חובה להוכיח נזק על מנת לזכות בהליך ולקבל פיצויים.

מהו הליך משפטי פלילי?
כאשר רוצים לפנות להליך משפטי פלילי עקב פרסום דברי לשון הרע, יש להגיש לבית משפט השלום קובלנה פלילית. בהליך זה, מחליטה הפרקליטות האם לנהל את התיק אל מול המפרסם, או האם להשאיר את ניהול התיק בידי עורך הדין של התובע. השופט יכול לגזור על הנאשם בהליך קנס, מאסר על תנאי או מאסר בפועל, בהתאם לחומרת הדברים.

הסרת הפרסום לפני נקיטת הליך משפטי
לפני שאתם פונים להליכים משפטיים, אתם יכולים לפנות באמצעות עורך הדין שלכם אל המפרסם, על מנת שהאחרון יסיר את הפרסום של לשון הרע מהפלטפורמה בה הוא פרסם את הדברים. במקרים רבים זה יכול לבטל נזק עתידי ולמנוע התעסקויות משפטיות מסובכות.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ