מה היא נכות מעבודה?

כאשר המדובר בעובדים שכירים, תאונות עבודה מוגדרות כתאונות שקורות תוך כדי עבודתו של השכיר, עקב עבודתו אצל המעסיק או מטעמו / בשליחותו. כאשר המדובר בעובדים שהם עצמאים, תאונות עבודה מוגדרות כתאונות שקורות תוך כדי עיסוקו של האדם במשלח ידו או עקב עיסוקו בו.

הקשר בין תאונות עבודה לנכות

לא כל תאונת עבודה, בהכרח, עתידה להסתיים במצב של נכות לנפגעים בהן. ישנן, למשל, תאונות עבודה המוגדרות כקלות מאד, והן אינן גורמות לנכותו של הנפגע, ואף אינן מונעות ממנו להמשיך בעבודתו הרגילה ולהתפרנס ממנה. ישנן גם תאונות חמורות מעט יותר, שאמנם, מונעות, באופן זמני, מהעובד הנפגע להמשיך בעבודתו, אולם הפגיעה היא זמנית בלבד ואף מחלימה מבלי להותיר עקבות או כל סוג נכות שהוא. בניגוד להן בכל שנה קורות בישראל עשרות תאונות עבודה חמורות יותר, המותירות אצל הנפגע בהן נכות, בין אם זו נכות זמנית או נכות קבועה, נכות המקנה לעובד-הנפגע, מכוח החוק, זכויות מגוונות.

וכאן, המקום להדגיש, כי בכל מקרה של פגיעה המתרחשת במהלך עבודה, בין אם היא הותירה נכות או לא, חשוב להתייעץ עם עורך דין או משרד עורכי דין המנוסה בתחום תאונות עבודה, בכדי לבחון את נסיבות הפגיעה והזכויות העומדות לכם, על פי החוק.

נכות כתוצאה מפגיעה בתאונת עבודה ומצב של "אשם תורם"

לזכותם של עובדים שנפגעו בתאונות עבודה שגרמו לנכותם, הזמנית או הקבועה, עומדות לא מעט זכויות מטעמו של המוסד לביטוח לאומי, ביניהן גמלת הנכות מעבודה, אשר שיעורה מוכתב בהתאם לאחוזי נכות הנקבעים לעובדים הנפגעים על ידי ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. נעצור על מנת להבהיר כי לשם קבלת הזכויות המגיעות לעובד שנפצע, אין רלוונטיות לסוגיית האשם בקרות תאונת העבודה, כך שגם במקרים בהם התאונה הספציפית נגרמה באשמתו של העובד-עצמו, זכאותו לקבלת הזכויות עומדת לו ואינה מתבטלת. יחד עם זאת, לאשמתו של העובד בקרות התאונה, ישנה משמעות כלשהי, רק במקרה ויחליט לתבוע את מעסיקו, או לתבוע כל גוף אחר, אשר לדעתו, היה אשר בקרות התאונה ובתוצאותיה. במקרים כאלה, ייקבע שיעור האשם התורם (כלומר – חלקו של העובד בגרימת התאונה) ושיעור זה ינוכה מסכום הפיצויים שייפסקו לעובד, במידה וייפסקו לו. במקרים הקיצוניים, שיעורי "האשם התורם" המיוחסים לעובד אף עלולים להגיע לכדי 100%, זאת, באם יסתבר כי העובד-עצמו אחראי למלוא קרות התאונה. במקרה כזה, משמעותו של דבר היא כי העובד לא ישולמו פיצויים מהצד שאותו הוא תבע.

את תביעות הפיצויים למוסד לביטוח לאומי יש להגיע לא יאוחר בשנה אחת מקרות התאונה, על מנת לשלול כל אפשרות לטענה כי מקורה של הנכות מצוי באירוע אחר או בסיבה אחרת, ולא בתאונת העבודה הספציפית שעל הפרק.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ