מה הקשר בין דיני נזיקין ורשלנות רפואית?

תביעה אזרחית בגין רשלנות רפואית משויכת אל דיני הנזיקין, כי החוק רואה בה סוג של רשלנות. במאמר הבא נסביר מה צריך לקרות כדי שיהיה אפשר להגיש תביעה, איך קובעים את הפיצוי ומהם סיכויי ההצלחה של המשפט

רשלנות רפואית מתאפיינת במתן שירותים רפואיים שונים, אבל תוך כדי סטייה מרמת הזהירות הסבירה. אם הסטייה מרמת הזהירות הסבירה גם גרמה לאחר מכן לנזק למטופל, שלא היה נגרם אלמלא אותה רשלנות לכאורה, קמה עילה להגשת תביעה. בשביל להגיש תביעה כזו במישור האזרחי, צריך להכיר את דיני הנזיקין.

במילים אחרות, כל תביעה אזרחית בגין רשלנות רפואית משויכת אל דיני הנזיקין. הסיבה לכך היא שעל פי החוק בישראל, רשלנות רפואית היא כמובן סוג של רשלנות. כמו כל רשלנות אחרת, גם במקרים של רשלנות רפואית ניתן להגיש תביעה אזרחית ולהשתמש בדיני נזיקין על מנת לדרוש ולקבל פיצוי כספי מסוים. 

מתי אפשר להגיש תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית?

יש מקרים רבים שבהם רואים את הקשר בין דיני נזיקין ורשלנות רפואית. מלבד הגדרה כללית של מהי רשלנות רפואית וכיצד יודעים שהיא מתקיימת, יש כמעט על בסיס יומי אירועים ספציפיים שמקימים את העילה הזו.

כך למשל כל מקרה של רישום תרופה שאינה מתאימה עלול להגיע עד כדי מצב של רשלנות רפואית, כי הוא יכול לגרום נזק למטופל – שהיה נגרם אם הרופא היה מגלה את רמת הזהירות הסבירה שמקובלת בתחום שלו. במקביל, יש מקרים רבים שמראים את הקשר בין דיני נזיקין ורשלנות רפואית כאשר מתבצעים ניתוחים או פרוצדורות באופן שגורם נזק ובגלל חוסר זהירות.

איך מתייחס החוק אל המושג רשלנות?

הקשר בין דיני נזיקין ורשלנות רפואית מופיע בהקשר של אשמה. הרשלנות היא מושג משפטי שאמור לתאר רמה של אשמה, לכן בית המשפט מאפשר לניזוק לקבל בגינו פיצוי. אבל בשביל לקבל בפועל את הפיצוי, צריך להוכיח כמה דברים מקדימים.

מה מוכיחים על מנת לקבל פיצוי בגין דיני נזיקין ורשלנות רפואית?

בית המשפט בישראל מביא בחשבון את ההבדל בין התרשלות בטיפול הרפואי עצמו, התרשלות בהיעדר הסכמה מדעת ופגיעה באוטונומיה. בעוד התרשלות בהיעדר הסכמה מדעת והתרשלות בגלל פגיעה באוטונומיה אפשר יחסית להוכיח באופן קל יותר, התרשלות בטיפול הרפואי עצמו מחייבת את השופט לקרוא חוות דעת של רופא מומחה אחר – כי הרי אין לו את היכולת ואת הידע לדעת לבד האם אכן התקיימה חריגה מרמת הזהירות הסבירה בתחום.

בכל מקרה, פיצוי בדיני נזיקין ורשלנות רפואית אפשר לקבל רק אם התובע מוכיח שקיים קשר סיבתי בין התנהגות המזיק לבין הנזק שנגרם לו. אם למשל מוכיחים שהרופא התרשל אבל לא מוכיחים שהנזק נגרם בגלל אותה התרשלות, אי אפשר יהיה לקבל פיצוי כספי. חוץ מזה, על בית המשפט להבחין בין התרשלות לבין טעות ולהתייחס באופן שונה אל קשר סיבתי עובדתי לעומת קשר סיבתי משפטי.

כך מוכיחים מקרים של נזיקין ורשלנות רפואית

החדשות הטובות הן שאפשר לרכז את כל השלבים השונים של הוכחת נזיקין ורשלנות רפואית תחת קורת גג אחת. בשביל לעשות את זה, פונים מלכתחילה אל עורך דין שמתמחה בתחום ומכיר אותו. 

התפקיד של עורך הדין בטיפול במקרים שונים של נזיקין ורשלנות רפואית הוא לא רק ללוות את הלקוחות, אלא גם לסייע בהשגת חוות דעת רפואית ומנומקת. אם מתייעצים מוקדם עם עורך דין, מגדילים את הסיכוי לכך שההליך המשפטי יהיה קצר.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ