מה כדאי לדעת על תביעות ייצוגיות לפני שמתחילים בתהליך?

התייעצות עם עורך דין יכולה להיות קריטית עבור השלמת התהליך של תביעות ייצוגיות והגשת הפיצוי הכספי ההולם ביותר עבור הנפגעים. בנוסף, כדאי להכיר פסקי דין תקדימיים ורלוונטיים ובמידת הצורך להשתמש בניסיון של עורך הדין על מנת לרכז את כל התהליכים המשפטיים החשובים תחת קורת גג אחת

יש כמה דברים שכדאי לדעת על המאפיינים המיוחדים של תביעות ייצוגיות עוד לפני שמתחילים בתהליך. באופן כללי, מדובר על תביעה במשפט אזרחי. אבל אם נכנסים אל עובי הקורה, רואים לדוגמא שבתביעה הזו האדם היחיד תובע בשם קבוצה. מבחינת בית המשפט, תביעות ייצוגיות מבוססות לפיכך על מקרים שבהם יש נפגעים רבים – אבל לנפגעים האלה לא משתלם להגיש כל אחד את התביעה לבד בגלל שהנזק שנגרם להם קל ביחס לשכר הטרחה והעלויות.

חוץ מזה, תביעות ייצוגיות שונות מתביעה רגילה בכך שהן נמשכות זמן רב יותר. מבחינת הנפגעים הפיצוי הוא אולי יחסית קל, אבל מבחינת החברה שצריכה לשלם להם מדובר על תגמול משמעותי שיכול להגיע למיליארדי שקלים. היות ואף חברה לא רוצה לשלם סכומים כאלה, היא עשויה לבחור לעכב את התהליכים של תביעות ייצוגיות עד כדי מצב שבו הנפגעים עצמם סופגים את ההפסדים.

איך יודעים שכדאי להגיש תביעות ייצוגיות?
אבל האמת היא שגם התובע הייצוגי וגם שאר הנפגעים שהוא מייצג לא אמורים לקבל את ההחלטות לבד. בגלל החשיבות של תביעות ייצוגיות והשפעתן על איכות החיים של הנפגעים גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, מאוד חשוב לתכנן אותן יחד עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. מטבע הדברים, בעלי המקצוע הרלוונטיים בהקשר של תביעות ייצוגיות הם עורכי דין.
התייעצות עם עורך דין עוזרת לכל אחד ואחת מאיתנו לדעת טוב יותר האם שווה ומשתלם להגיש תביעות ייצוגיות. בשלב הראשון, אפשר לפגוש תביעות ייצוגיות רק על מנת לשפוך אור באופן כללי על התהליך ולהבין מה המשמעות שלו מבחינת עלויות ולוח זמנים.

למה בית המשפט מסרב לבקשות של תביעות ייצוגיות?
קיימים מקרים שבהם בית המשפט לסרב להכיר בתביעות מסוימות בתור ייצוגיות. גם בלי קשר למעורבות של עורך הדין או למספר שנות הניסיון שיש לו, בית משפט יכול להחליט על סירוב להכיר בתובענות ייצוגיות בגלל סיבות שונות: החל מסיבות שקשורות לכך שאין לתובע הספציפי עילת תביעה אישית ועד חוסר מסוגלות שלו ושל באי כוחו לעמוד במעמסה ולשאת בנטל מבחינת עלויות, מוניטין, שמם הטוב וכן הלאה.
במילים אחרות, בתי המשפט מבינים טוב יותר מכל אחד אחר מה המשמעות של תביעות ייצוגיות. בגלל שבתי המשפט אמורים מצד אחד לשמור על האינטרס הציבורי אבל מצד שני גם למנוע עומס וניצול לרעה של החוק, הם עשויים לסרב לתביעה ייצוגית ולדרוש מכל נפגע להגיש תביעה אישית.

באיזה נושאים אפשר להגיש תביעות ייצוגיות?
לבסוף, כדאי גם לדעת באיזה נושאים מותר להגיש תביעות ייצוגיות. בישראל למשל אפשר להגיש תביעות כאלה במגוון נושאים ובהם ענייני צרכנות, השבת מיסים שנגבו שלא כדין, עונשים בסמכות בית הדין לעבודה ועוד.
במידה ומחליטים להתקדם עם התהליך כי יש לכאורה עילה להגשת תביעות ייצוגיות וסיכוי גבוה לכך שבית המשפט יאשר אותן, אפשר להשתמש בשירותי עריכת הדין כדי להשיג מסמכים שתומכים בבקשה ומבססים את הטענות המרכזיות של הנפגעים. גם בהקשר הזה, ניסיון של עורך דין מיומן משחק תפקיד חשוב ואף עושה את ההבדל עבור התובעים והנתבעים כאחד.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ