מה עומד מאחורי ההיבט המשפטי של תביעות ייצוגיות?

היכרות עם סוגים שונים של נושאים שבהם ניתן להגיש תביעות ייצוגיות יכולה לסייע לכל אחד ואחת מאיתנו לבחור עורך דין מתאים. עם זאת, לא פחות חשוב להבין מה בעצם עומד מאחורי ההיבט המשפטי של הגשת התביעה ולמה בתי המשפט עשויים לסרב או לאשר אותה.

ההיבט המשפטי של תביעות ייצוגיות מגלם בתוכו גם את האינטרס של הציבור הרחב וגם את תפיסת העולם של המערכת. מבחינת האינטרס הציבורי, ברור מאליו שצריך לאפשר לאנשים להתאגד ביחד כקבוצות על מנת להגיש תביעה ולדרוש סעד ופיצוי. עם זאת, עדיין מתבקש לשאול למה שאותם אנשים לא יגישו כל אחד את התביעה לבד. אבל אם בודקים את זה לעומק, רואים שיש תשובה טובה.

הסיבה לכך שיש אינטרס ציבורי מאחורי תביעות ייצוגיות קשורה להיקף הפיצוי והנזק. אם הנזק קל ולכן גם הפיצוי נמוך, יכול להיות שבכלל לא יהיה שווה לאותם נפגעים להגיש תביעה אזרחית. בשביל להגיש תביעה הרי צריך להשקיע זמן, לשלם שכר טרחה ולשאת בהוצאות נוספות. במקרים כאלה, ישתלם יותר לאותם אנשים לקחת צעד אחורה ולדאוג שהאינטרס שלהם יהיה מיוצג על ידי תובע אחד בלבד.

למה בתי המשפט צריכים את המוסד של תביעות ייצוגיות?
ההיבט המשפטי של תביעות ייצוגיות הוא כבר מעט מורכב יותר. כאן צריך למשל לבדוק את האופן שבו בתי המשפט מסתכלים על תביעות ייצוגיות בתור כלי שבו הם יכולים להשתמש כדי לפתור את הכשל הבסיסי בהוראות הדין: מקרים שבהם נגרם נזק רב, אבל הוא מתפזר על פני מספר רב של נפגעים. אז בלי קשר לשאלה כמה עולה להגיש תביעה וגם אם תאורטית זה היה לגמרי בחינם, מדובר על כשל משפטי שצריך לטפל בו.
המוסד של תביעות ייצוגיות בא לפתור את הבעיה. הוא מאפשר לאדם יחיד לתבוע בשם קבוצה ובעזרתו ניתן גם לקבל פיצוי בגין נזק שנגרם על ידי גוף גדול וחזק. לא משנה אם מדובר על גוף ממשלתי או מסחרי, הפגיעה שלו בכל אחד מהנפגעים עשויה להיות קטנה – אך האחריות שלו גדולה. במילים אחרות, בתי המשפט צריכים את המוסד של תביעות ייצוגיות כי יש מקרים שבהם תביעה נפרדת של היחיד אינה משתלמת ואינה פרקטית. במקרים כאלה בתי המשפט לא רוצים לוותר על הלגיטימציה הציבורית שלהם, אבל הם גם מבינים את המורכבות של תביעות ייצוגיות לעומת תביעות המוגשות על ידי יחידים.

מה בתי המשפט יכולים לעשות על מנת למנוע שימוש לרעה במוסד של תביעות ייצוגיות?
שאלה לא פחות חשובה היא כיצד על בתי המשפט בישראל ובעולם לפעול, כדי למנוע מצב של שימוש לרעה במוסד של תביעות ייצוגיות. מצד אחד, החשיבות של המוסד הזה ברורה והוא מייצג אינטרס שיש לכל אחד או אחת מאיתנו גם בלי קשר לשאלה מתי בפעם האחרונה נפגענו על ידי גוף גדול וחזק. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש רבים שמנצלים את בתי המשפט כדי להגיש תביעות ייצוגיות למרות שאין להם עילה טובה לעשות את זה.

הדרך של בית המשפט להתגבר על הפער בין המצוי והרצוי היא להגדיר תנאים מסוימים להגשת תביעות ייצוגיות. אם לא עומדים בתנאים האלה במעמד הגשת התביעה, בתי המשפט לא יכירו בה כתובענה ייצוגית. פרקטית, המסקנה היא שתמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו וכך לצמצם מלכתחילה את הסיכוי לעוגמת נפש או בזבוז של זמן ומשאבים.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ