מה קובע החוק לגבי צוואות וירושות לאנשים בעלי מוגבלויות?

כללי חוק הירושה קובעים בין היתר מתי ואיך יכול אדם עם מוגבלות שכלית והתפתחותית להיות יורשו של אדם שנפטר. במאמר הבא נציג את עיקרי הדברים ונבין גם עם מי כדאי להתייעץ

היכרות עם כללי חוק הירושה צריכה להיות חלק בלתי נפרד ממהלך חייו של כל אזרח. אם אדם רוצה למצות את הזכויות השמורות לו בחוק ובמידת הצורך גם להפעיל כלים משפטיים שונים על מנת לקבל כדין צו ירושה וצוואה, הוא חייב להכיר את הכללים הקיימים ואת הגורמים המשפיעים עליו. יתרה על כך, יש מקום להיכנס אל עובי הקורה על מנת לבדוק באיזה אופן כללי הירושה משפיעים על אוכלוסיות שונות.

הייחודיות של אוכלוסיית אנשים עם מוגבלויות

לא רבים יודעים כי כללי חוק הירושה מתייחסים באופן ספציפי אל מצב שבו אדם בעל מוגבלות מעוניין לרשת אדם שנפטר. כאן מדובר למעשה על אדם בעל מוגבלות שכלית התפתחותית, שיכול כמובן על פי החוק להיות יורשו של אדם שנפטר – אך רק בהתאם לכללי החוקה הירושה.

מצד אחד, כללי חוק הירושה תמיד קובעים מתי ובאיזה נסיבות אדם יכול לרשת את רכושו של אדם אחר. מצד שני, יש בכל זאת ייחודיות מסוימת אצל אוכלוסיית בעלי מוגבלויות או אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שלא מאפשרת להם לפעול בארגז הכלים המשפטי הניתן להם על ידי החוק.

מתי אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מוגדר כיורש?

באופן עקרוני, נכסיו של אדם עוברים עם מותו אל היורשים שלו לפי כללי הירושה ועל פי דין שנקבע בחוק הירושה. עם זאת, במצבים שבהם המנוח מותיר אחריו צוואה צריך לחלק את העיזבון לפי ההוראות בצוואתו בלבד. 

בחוק נקבע שכל אחד מהיורשים, על פי דין או על פי צוואה, שהיה בחיים בעת מותו של המוריש – אכן זכאי לרשת אותו. לפי הסעיף הזה, אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית אכן זכאי לרשת את המוריש כמו כל אדם אחר. יתרה על כך, אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית שכבר מונה לו אפוטרופוס וקיבל עיזבון בירושה – אף זכאי לכך שהחלק שלו בעיזבון ינוהל על ידי אותו אפוטרופוס.

מתי נדרשת התייעצות עם בעלי מקצוע?

הבעיה מתחילה כאשר אדם בעל מוגבלות שכלית התפתחותית לא מצליח להתמודד באופן עצמאי עם הזכויות השמורות לו בחוק. אם למשל מדובר על אדם בעל מוגבלות בגיל צעיר יחסית, שלא יודע איזה זכויות שמורות לו בחוק ואף לא מכיר בכך שיש ירושה שצריכה להגיע אליו, הפתרון היחיד יהיה לערב איש מקצוע חיצוני.

אותו איש מקצוע שיכול וצריך לסייע לאדם בעל מוגבלות שכלית התפתחותית שמעוניין למצות את זכויותיו לפי חוק הירושה הוא כמובן עורך דין. בעת התייעצות עם עורך דין, כל אדם יודע שהזכויות שלו נשמרות ושהאינטרסים שלו מיוצגים מול בית המשפט. במקרים של קיום צוואה וירושה, יכולה להיות לזה גם משמעות כלכלית גדולה מאוד.

התנהלות נכונה מול הרשם לענייני ירושה

כאן המקום לציין שהרשם לענייני ירושה לא יכול לדעת שאחד היורשים הוא אדם בעל מוגבלות שכלית התפתחותית. למעט מקרים שבהם מיידעים אותו מראש, הרשם יתנהל מול כל יורש כרגיל – בלי התאמות עבור בעלי מוגבלויות. 

החדשות הטובות הן שבמשרד של עו"ד יריב ואקנין יכולים לסייע לך מהרגע הראשון. אם חשוב לך למצות את זכויותיך כדין או לכל הפחות להבין מה מגיע לך מתוך העיזבון וחוק הירושה, נשמח לעמוד לרשותך כמה שיותר מוקדם.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ