מזונות אישה לידועה בציבור

בעשור האחרון משתנה תמונת המשפחתיות ונוצרות יותר מערכות יחסים שאין ממוסגרות בקשרי הנישואין. מערכות יחסים אלו, לרוב, מאופיינות בחיים משותפים, תחת הטייטל "ידועים בציבור". בחלק מהמקרים, מערכת יחסים מסוג זה מהווה שלב ביניים במקדים את הנישואין ומתקיימת כשמטרתה היא בחינת ההתאמה בין בני הזוג לפני הנישואין, בחלק מהמקרים, המדובר בפרק ב' (בין אנשים, שלאחר כשלון נישואיהם, יש להם פחות עניין במיסוד פורמלי של מערכת היחסים) ובשאר המקרים – באנשים שבחרו לנהל חייהם באופן זה, מתוך בחירה אידיאולוגית וכתחליף לנישואין. בנוסף לכל אלה, במציאות הישראלית, הבחירה בחיים משותפים כידועים בציבור, עשויה, לעיתים, אף לנבוע מחוסר היכולת להינשא כדת משה וישראל, למשל – כהן וגרושה.

אבל, לפני שנעסוק במזונות אישה לידועה בציבור, צריך, בראש ובראשונה, לברר מהי ההגדרה לידועים בציבור.

מהי ההגדרה לידועים בציבור?

כדי שבני זוג יוגדרו כידועים בציבור, לכאורה, נדרשים מספר תנאים הכרחיים – קיומו של משק בית משותף, המתנהל, לרוב, מתחת לאותה קורת גג, ובלשון החוק – "איש ואשה החיים חיי משפחה במשק-בית משותף, אך אינם נשואים זה לזו". אולם, בפסיקה שנתן כב' השופט יעקב כהן מבית המשפט לענייני משפחה בכ"ס ב-2007, נקבע כי אותם מגורים משותפים אינם, בהכרח, מהווים תנאי למתן ההכרה בבני זוג כ"ידועים בציבור". בנוסף, קבע בית המשפט קבע כי זוג עשוי להיחשב כ"ידועים בציבור" אף בהעדר הלינה המשותפת, זאת, מאחר, ועפ"י כבי השופט כהן – בשם "משפחה" עשויים להיות מכונים שני אנשים המבלים זמנם וחייהם יחד, אף אם וכאשר הם לנים בנפרד.

מה קורה כאשר ידועים בציבור נפרדים?

הבעיה העיקרית במערכת היחסים של ידועים בציבור, לעומת קשר של נישואין, באה לביטוי, באופן טבעי, בעת סיום הקשר. בעוד שכאשר בני זוג שהינם נשואים מבקשים לפרק את מסגרת הנשואים, עומד בפניהם תהליך האורך פרק זמן מסוים, ובמהלכו, גם אם אחד מהצדדים קם, פיזית, ועוזב, מוסדרים הגירושין והסיום הפורמאלי של הקשר לסיומו. כך, למשל, אם בעל מחליט לעזוב את הבית המשותף, הוא עדיין מחויב, פורמאלית, כלפי האישה, בחובות, כתשלום מזונות, שמקורם בקשר הנישואין שהתקיים ביניהם. היחסים המתנהלים בין ידועים בציבור, אינם מתנהלים במסגרת פורמאלית וסיום הקשר עשוי להיות מבוצע באופן מיידי. בשל כך, נוצרו מצבים בהם אישה ידועה בציבור, הייתה תלויה מבחינה כלכלית בבן זוגה, וכשהוא בחר לקום וללכת, היא נותרה, בשל הנתק המיידי והחד, בבת אחת, כשהיא נטולת מקורות כלכליים המספקים לצורך קיומה.

מזונות משקמים לאישה הידועה בציבור

בתי המשפט בישראל מודעים לבעייתיות זו וקבעו שאף במערכת היחסים המתנהלת בין ידועים בציבור, ישנה חובת מזונות. אולם, להבדיל מחובת מזונות בנישואין שמקורה בהלכה היהודית, חובת מזונות בין ידועים בציבור מושתתת על שיקולי הגינות, הגנה על הצד החלש (לרוב, האישה) והסתמכותו הכלכלית של הצד החלש על הצד החזק במהלך תקופת הקשר ביניהם. בהתאם לגישה זו, המגמה כיום בבתי המשפט לענייני משפחה היא פסיקה מזונות משקמים, או מזונות אישה לידועה בציבור, במקרים בהם האישה הידועה בציבור הייתה תלויה מבחינה כלכלית המהלך הקשר בבן זוגה. סכומי דמי המזונות והתקופה שלאורכה הם ישולמו משתנים ממקרה אחד לאחר, והם נקבעים על פי הנסיבות הספציפיות – כמשכה של מערכת היחסים, אופי התלות הכלכלית, קיומם של ילדים משותפים ורווח / הפסד כלכלי במהלך הקשר (למשל, ויתורים ופשרות בנושא פיתוח קריירה של צד אחד, אל מול ההישגים שאליהם הגיע הצד השני).

משרד עו"ד יריב ואקנין עומד לרשותכם בכל נושא ועניין, כולל מזונות אישה לידועה בציבור, וסוגיות נוספות בדיני משפחה.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ