מידע חיוני לנפגע בתאונת דרכים

עניין תאונות הדרכים מוסדר בישראל באמצעות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975, שבמהותו, הינו חוק סוציאלי הגורס, כי כל הולך רגל, נוסע או נהג שהיו מעורבים, באופן כלשהו, בתאונת דרכים, יהיו זכאים לפיצוי בגין נזקים שנגרמו להם. עפ"י חוק זה, מספיקה העובדה כי נגרמה לנפגע פגיעה – נזק גוף במסגרת תאונת דרכים, בכדי שתעמוד לו זכאותו לקבלת פיצוי, ללא כל רלוונטיות לשאלת האשם בקרות התאונה. כך, לדוגמה, אף תאונה עצמית נחשבת, בהתאם לחוק זה, לתאונה המזכה את הנפגע בה בפיצוי. מאידך, המחוקק אף מגביל את הפיצויים הניתנים מכוח החוק זה.

מהי תאונת דרכים וכיצד היא מוגדרת בחוק?

החוק מגדיר "תאונת דרכים" באופן הבא "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" – ניתן להבחין כי המדובר בהגדרה כוללנית ביותר. משום כך מצא המחוקק אף לנכון לקבע במסגרת החוק מקרים נוספים שמרחיבים את ההגדרה, ומנגד הוא גם קבע את המקרים שלא ייכנסו תחת הגדרת החוק. בתי המשפט, שנדרשים, גם הם, באופן קבוע למלאכת הפרשנות השיפוטית, קבעו והוסיפו להגדרה מקרים נוספים, שיוכרו, אף הם, תחת ההגדרה "תאונת דרכים". בשורה התחתונה, כל מקרה נבחן לגופו של עניין ועל פי נסיבותיו, אולם לא כל שימוש ברכב מנועי נחשב כמוגדר כ"תאונת דרכים" שמזכה את הנפגעים בה בפיצוי.

על מי חלה האחריות לפיצוי?

פקודת רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970 מטילה על בעליו של הרכב, המחזיק בו או הנוהג בו את החובה לרכישת פוליסת ביטוח שתפקידה לכסות ולהוות אחריות מוחלטת, עפ"י חוק הפיצויים שאותו הזכרנו בתחילה. זאת בכדי שלנפגעי נזקי הגוף בתאונות דרכים תהיה כתובת להיפרע בגין נזק שנגרם לו.

נוסע ברכב שנפגע יתבע את החברה שביטחה בביטוח חובה את הרכב שבו נסע בזמן קרות התאונה. נוהג ברכב יתבע את החברה המבטחת את הרכב שבו הוא נהג בעת קרות התאונה, בעוד שהולך רגל, אף הוא, יתבע את מבטחת הרכב שפגע בו. לעומת זאת, בכל הנוגע לרכב שלו אין ביטוח חובה שמכסה את השימוש בו (או, לחילופין, כאשר זהות חברת הביטוח המבטחת את הרכב אינה ידועה) התביעה תוגש כנגד חברת קרנית קרן שמטרתה היא פיצוי נפגעים בתאונות דרכים, והוקמה, מכוח חוק, בדיוק לשם כך. יצוין גם, כי נפגעים אשר לצידם עומדת עילת התביעה בגין חוק הפיצויים, לא תעמוד לזכותם לתבוע, מכוחו של כל חוק אחר, כל גורם אחר. למשל, במקרים בהם תאונה קרתה בגין מפגע שבאחריותה של הרשות המקומית באזור קרות התאונה, לא יוכלו הנפגעים לתבוע את הרשות המקומית בתביעת הנזיקין או לצרפה להליך תביעה). עקרון זה, המעוגן בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מכונה "עקרון ייחוד העילה".

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ