נישואין וגירושין אזרחיים

כל הנושאים הקשורים לנישואין ולגירושין במדינת ישראל, הם עניינים מאד מורכבים, בעיקר, מהסיבה הפשוטה שהם כפופים לדין הדתי, וזאת בניגוד למרבית המדינות האחרות בעולם. במהלך השנים, בניסיון לשבור את המונופול הדתי הנוגע לכך, נמצאו מספר דרכים, שבאמצעותן זוגות ישראליים – יהודים וזוגות מעורבים, בהם אחד מבני הזוג אינו מוכר על ידי הרבנות כיהודי, יכולים להינשא במדינה אחרת, ולאחר מכן, להירשם בישראל כנשואים. חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג – 1953 קובע, כי בני זוג שהם יהודים יתחתנו על פי הוראות ההלכה העברית, בעוד שזוגות שהם בני דתות אחרות, יינשאו על פי הדין הדתי החל עליהם. לאור כך, זוגות שהם בני דת שונה, אינם יכולים להינשא כדת בישראל.

האם ניתן להינשא בנישואין אזרחיים?

במדינת ישראל, הדין אינו מאפשר להינשא בנישואין אזרחיים. יחד עם זאת, כיום, בהחלט ניתן להינשא מחוץ לגבולות ישראל במדינה זרה, לשוב לישראל ולהירשם במשרד הפנים בתור נשואים. בעבר הלא רחוק, לא הייתה אופציה כזו, כלומר – האופציה להתחתן בחו"ל הייתה קיימת, אולם משרד הפנים הישראלי לא איפשר את רישום הנישואין. למרות זאת, חשוב להדגיש, כי הנישואין במדינה הזרה, חייבים להיות כאלו המוכרים על פי דיני המדינה הזרה, וזאת לצורך הרישום בארץ, במרשם אוכלוסין לצורך שינוי הסטטוס. אם כן, עניין הנישואין האזרחיים נפתר, ואחריו נפתר גם עניין רישום שינוי הסטטוס, כך שזוג שנישא בחו"ל בנישואין אזרחיים, נחשב כנשוי לכל דבר ועניין מבחינת החוק בישראל. וכאן, מגיעה השאלה הגדולה יותר – התחתנתם בנישואין אזרחיים בחו"ל, הנישואין עלו על שרטון.

כיצד מתגרשים?

איך מתגרשים מנישואין אזרחיים שהתבצעו בחו"ל?

התשובה לשאלה זו תלויה במקרה – במקרים בהם הנישואין הם של שני ישראלים, שבאופן עקרוני, מבחינת המגבלות שמטילה הדת, לא כל הייתה מניעה לכך שהם יינשאו בארץ – יהיה עליהם לפנות לבית דין דתי שרלוונטי (רבני, שרעי וכן הלאה) בעניינם. במקרים בהם קיימת סיטואציה שבה בני הזוג לא היו רשאים (מההיבט הדתי) להינשא בישראל, עליהם להגיש תביעה להתרת נישואיהם אל בית המשפט לענייני משפחה.

בסיכומו של דבר

על אף, שככלל, גירושין ונישואין בישראל נערכים על פי הדין הדתי האישי של בני הזוג, ישראלים רשאים להינשא בנישואים אזרחיים במדינה זרה. בשלב מאוחר יותר, במידה והזוג ירצה להתגרש, הוא יצטרך לפנות לבית דין דתי, או, לחילופין, להגיש בקשה להתרת נישואין לבית המשפט לענייני משפחה.

בין אם תבחרו להינשא בנישואים דתיים או אזרחיים, חשוב לזכור, כי המדובר בצעד חשוב בחייכם, ולא רצוי לעשות צעד כלשהו, מבלי להתייעץ עם עורך דין מנוסה המתמחה בתחום, שיידע להתריע בפניכם על טעויות שאתם עלולים לעשות!

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ