סוגי פיצויים בתביעות לשון הרע

החוק נותן לאזרח שני דברים: זכויות וחובות. אזרח נהנה מזכויות שונות באמצעות חקיקה, אך במידה והוא מפר את החובות של החוק, הוא עשוי למצוא את עצמו חשוף להליכים משפטיים. אזרח המפרסם דברי לשון הרע כנגד אדם אחר, מפר את החוק וחשוף לתביעות לשון הרע. בתביעות לשון הרע יכול לקבל מושא הפרסום פיצויים כספיים שונים. הסכומים של הפיצויים הכספיים משתנים בהתאם להליכים המשפטיים השונים ולאופי של דברי לשון הרע שפורסמו. במאמר הבא נסקור את סוגי הפיצויים האפשריים.

הגדרת לשון הרע על פי החוק
רבים עשויים לטעות, אך לשון הרע היא לא עניין של דעה או תחושה, אלא של הגדרה ברורה בחוק. לשון הרע היא תוכן שמפורסם מעבר לאזור החוקי של ביקורת עניינית ולגיטימית. כאשר התוכן שמפורסם נגד אדם או קבוצה הופך למשפיל ומבזה מסיבות שונות, מדובר בלשון הרע. פרסום דברי לשון הרע הוא מעבר על החוק לכל דבר ועניין.
כמו בכל מעבר על החוק, גם מי שמפרסם דברי לשון הרע חשוף לצעדים משפטיים שעשויים לנקוט נגדו. במקרה הזה, מדובר על צעדים של האדם שנפגע מדברי לשון הרע. לשון הרע הוא תוכן משפיל, מבזה, השם למטרת לעג ושנאה את מושא הפרסום, עקב גילו, מינו, נטייתו המינית, צבע עורו, מוצאו או מצבו הרפואי, וגם עקב התנהגויות או פעולות שמיוחסות לו, תעסוקתו ועסקיו השונים.

תביעת פיצויים אזרחית
אנשים שפורסמו נגדם דברי לשון הרע יכולים לפנות אל המישור המשפטי כדי להבטיח את האינטרס שלהם לשמור על כבודם, שמם הטוב ולקבל פיצוי על נזק שנגרם להם. תביעת פיצויים אזרחית היא תביעה שניתן להגיש לאחד מבתי המשפט הרלוונטיים במקרים של פרסום דברי לשון הרע. תביעת פיצויים אזרחית תוגש לבית משפט בהתאם לגובה הפיצויים שתובע מושא הפרסום מהמפרסם. עורך דין לשון הרע הוא איש המקצוע שמגיש תביעות אלו ברוב המוחלט של המקרים. הוא אמור לדעת את הגובה האפשרי של פיצויים עקב מקרי לשון הרע שונים, ובהתאם לכך להגיש את התביעה האזרחית לבית המשפט. בכל אופן, את התביעה ניתן להגיש גם לא הוכח שנגרם נזק עקב הפרסום.

פיצויים אפשריים
בתביעה אזרחית ישנם כמה פיצויים אפשריים. ראשית, כאשר לא מוכח שנגרם נזק למושא הפרסום עקב דברי לשון הרע שפורסמו נגדו, השופט יכול לפסוק עד 70,000 שקלים לטובת התובע. אם יצליח עורך הדין של התובע להוכיח כי הפרסום נעשה בכוונה תחילה כדי לפגוע במושא הפרסום, השופט יוכל לפסוק פיצויים בגובה של עד 140,000 שקלים. סכומים אלו הם סכומי תקרה ולא סכומים מינימאליים, כך שבמקרים רבים השופט יכול לפסוק סכומים נמוכים מכך באופן משמעותי. הדבר משתנה עקב אופי הדברים שפורסמו, עקב נכונותו של המפרסם להתנצל ולהתחרט על הפרסום וגם עקב עבודתו של עורך הדין במהלך המשפט.

הוכחת נזק
מקרה שונה הוא מקרה בו נגרם נזק למושא הפרסום כתוצאה מדברי לשון הרע. אם הדבר הוכח בבית המשפט, השופט יעריך את גובה הנזק שנגרם ויפסוק פיצוי בהתאם. בעל עסק למשל, שספקיו החליטו לסיים עימו את ההתקשרות עקב קריאת דברי לשון הרע שפורסמו נגדו, יכול להצביע גם על הנזק שנגרם לו באופן מדויק.

פיצוי בהגשת קובלנה פלילית
הליך נוסף העומד לזכות מי שנפגע מדברי לשון הרע או הגשת קובלנה פלילית. זהו סוג של הליך פלילי פרטי המנהל הנפגע מול המפרסם. אם הוכח בהליך זה שאכן פורסמו דברי לשון הרע נגד התובע, השופט רשאי לפסוק פיצויים של עד 70,000 שקלים לטובת הנפגע.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ