סיבות אפשריות להתנגדות לצוואה

מאחורי כל צוואה מסתתר ערך עליון, שבא לידי ביטוי בחוק ובהסכמה החברתית הכללית – רצונו של המנוח צריך לבוא לידי ביטוי בחלוקת הירושה. למרות זאת, אנו נוטים לראות מקרים משפטיים רבים הכוללים חוסר הסכמה על הצורה בה בחר המנוח לחלק את רכושו. אחד המקרים המשפטיים הוא התנגדות למתן צו קיום צוואה. התנגדות זאת מתאפשרת על ידי החוק. מהן הסיבות האפשריות להתנגדות זו? פרטים במאמר שלפניכם.

צו קיום צוואה והתנגדות
רוב האנשים כיום דואגים להסדיר את חלוקת הרכוש שלהם לאחר מותם, באמצעות צוואה שהם עורכים מראש. המטרה של הצוואה היא פשוטה – לשקף את רצונו של המנוח העתידי ולהסדיר את חלוקת הרכוש. הסדרת חלוקת הרכוש מונעת ברוב המקרים הגעה של קרוביו של המנוח אל בית המשפט. אנשים שלא מסדירים את העניין בצוואה עשויים להכניס את קרוביהם לסחרור משפטי שהם לא היו מעוניינים בו בוודאי.
אדם שמוכרז בצוואה כיורש של רכוש מסוים, רשאי לבקש ממשרד הרשם לענייני ירושה צו קיום צוואה. צו זה מכריז בעצם על ביצוע הפעולות בצוואתו של המנוח. ישנם סיבות מסוימות המאפשרות לאנשים אחרים להגיש התנגדות לפי לוחות זמנים קבועים בחוק למתן צו זה. כל אדם יכול להגיש את ההתנגדות, אם הוא מנמק אותה באחת מהסיבות שנסקור כעת.

צוואה שנכתבה תחת תנאים פסולים
החוקים השונים שחוקקו בנושא הצוואות מנסים לגרום לכך שבצוואה יבוא לידי ביטוי הרצון של המנוח, באופן הטהור ביותר. כאשר צוואה נכתבת תחת תנאים פסולים, היא עשויה שלא להיות קבילה מבחינה משפטית. לכן, אדם המעוניין להגיש התנגדות לצוואה יכול להשתמש בסיבה זו כעילה לגיטימית. תנאים פסולים הם תנאים בהם יכול לפעול כותב הצוואה, כאשר הרצון שלו לא יכול להגיע באופן נקי לידי ביטוי.
דוגמא לתנאים כאלו הם למשל מקרי אלימות שחווה כותב הצוואה. אם כותב הצוואה הוכה למשל לפני כתיבת הצוואה שלו על ידי אדם מסוים שהוא מכיר, הוא עשוי לפרש זאת כאיום, מה שישפיע על עריכת הצוואה. כמו כן, אם האדם היה קורבן לאלימות מינית, הוא עשוי לקבל החלטות עם שיקול דעת מוטעה. גם אדם שניסח צוואה תחת איומים עשה זאת למעשה תחת תנאים פסולים.

נוכחות יורש בכתיבת הצוואה
בצוואות שונות יש יורשים שונים. החוק קובע שהיורש לא יכול להימצא בנוכחות כותב הצוואה בזמן כתיבת הצוואה. אם יורש היה נוכח בחדר בו נכתבה הצוואה, הדבר יכול להוות גם סיבה להתנגדות לצוואה. הימצאות של אחד היורשים בעת כתיבת הצוואה עשויה להשפיע באופן מובהק על רצונו של כותב הצוואה. נוכחות של יורש בכתיבת הצוואה יכולה להעיד גם על איומים או על אי כשירות של כותב הצוואה. מכיוון שאין לדעת מה עשה היורש בזמן כתיבת הצוואה ובאיזה רמה השפיע על המופיע בה, הדבר נחשב לפסול.

שתי צוואות – מה עושים?
מה קורה כאשר יש טענה להימצאות של שתי צוואות של מנוח אחד? מקרים כאלו אפשריים בהחלט, במידה והמנוח החליט לכתוב צוואה חדשה. החוק קובע כי אדם שמחזיק בצוואה של מנוח מסוים מחויב לדווח על כך למשרד הרשם לענייני ירושות. הימצאות של צוואה נוספת מהווה סביה להתנגדות לצוואה, כאשר הצוואה שנכתבה בזמן העדכני ביותר היא הקובעת, אם היא קבילה משפטית כמובן.

פגמים בצוואה
אם אדם מסוים מוצא פגמים בצוואה כלשהי, הוא יכול להגיש התנגדות לצוואה. הפגמים לא חייבים להיות קשורים בהכרח לרצונו של המנוח או לתנאים שבה היא נכתבה. גם פגמים טכניים ומשפטיים יכולים לענות להגדרה הזאת.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ