פגעו בשמכם הטוב ברשת? זה מה שניתן לעשות

קמתם בבוקר, הלכתם לעבודה, פתחתם את המחשב והופתעתם לראות פרסום הפוגע בשם הטוב שלכם ברשת? מאז התקדמות האינטרנט בשנות התשעים, פרסום דברי לשון הרע נפוץ בעיקר ברחבי האינטרנט. אתרי חדשות, רשתות חברתיות, בלוגים ואתרים פרטיים הפכו למקומות בהם ניתן לעלות תכנים שמבזים, משפילים ומנסים לפגוע באדם מסיבות שונות. הנה מה שאפשר לעשות במקרה וגם אתם נפגעתם מלשון הרע ברשת.

פרסומים שונים ברשתות
מה רע בקדמה טכנולוגית? היכולת של בני האדם לעבד את הידע שלהם לפתרונות טכנולוגיים, בעולם המחשבים והרפואה למשל, הופכות את החיים שלנו ליעילים, בטוחים ונוחים יותר. למרות זאת, אנשים יכולים לעשות שימוש בטכנולוגיה גם בצורה פוגענית, או בצורה העוברת על החוק באופן מובהק. דוגמא טובה לכך היא פרסום לשון הרע ברשת. האינטרנט מאפשר לאדם להשתמש ביתרונות רבים, כמו האפשרות לתקשר מרחוק, להפיץ מסרים לתפוצה נרחבת, לתקשר עם אנשים ממדינות שונות ולבצע מסחר שלא היה אפשרי בעבר, אך הוא גם מאפשר לאנשים החפצים בכך לפרסם דברים פוגעניים, מבזים או משפילים כנגד אדם או ארגון מסוים. במקרים מסוימים, הפרסום של הדברים הללו בתפוצה נרחבת עשוי להיחשב לעבירה בפני החוק.

לשון הרע ברשת
לשון הרע הוא לא סתם כל תוכן המפורסם נגד אדם, קבוצה או ארגון. החוק בוחן באופן כל סוג של תוכן ומסווג אותו כביקורת, כדברים שנאמרים במסגרת חופש הביטוי או כדברי לשון הרע. לשון הרע הוא כל סוג של תוכן שבפרסומו בא לבזות או להשפיל אדם, עקב מעשים שהוא ביצע או מבצע באופן שגרתי, עקב התעסוקה שלו או עקב המוצא, המין, הנטייה המינית שלו או מצבו הבריאותי.
כאשר משלבים את לשון הרע, שפרסום תכנים כאלו אסור בחוק, יחד עם היכולות שהרשת מעניקה לאדם, אפשר לקבל קרקע פורייה ללשון הרע. למעשה, רוב מקרי לשון הרע מפורסמים כיום על גבי מסכי המחשב והטלפונים החכמים. ניתן למצוא דברי לשון הרע ברשתות החברתיות השונות, באתרי אינטרנט פרטיים ובבלוגים.

מה אפשר לעשות?
פרסום דברי לשון הרע אסור לפי החוק. המחוקק החליט שמוטב להגן על הכבוד ועל שמו הטוב של האדם, ולכן קבע איסור זה כחלק מספר החוקים של מדינת ישראל. כדי לסייע בשמירה על איסור זה, אפשר המחוקק לאזרח שפורסמו נגדו דברי לשון הרע לנקוט בצעדים משפטיים שונים. הצעדים המשפטיים בהם ניתן לנקוט הם הגשת קובלנה פלילית כנגד המפרסם והגשת תביעה אזרחית נגדו. לשני ההליכים הללו יש עיקרון משותף – צעד משפטי נגד המפרסם, אך הם שני הליכים שונים, אשר לא מחייבים אחד את האחר. כמו כן, מי שפורסם נגדו דברי לשון הרע לא מחויב להגיש אותם.

הגשת קובלנה פלילית
קובלנה פלילית עקב פרסום לשון הרע היא תלונה המוגשת לבית משפט השלום נגד אדם הפרסם דברי לשון הרע. מטרה של הליך זה היא לפתוח הליך פלילי נגד המפרסם, כאשר בתחילת ההליך יכולה לבחור הפרקליטות האם היא מעוניינת לנהל את ההליך הפלילי, או שמא להשאיר אותו לאזרח. בסוף ההליך יכול להטיל השופט עונשים של קנס או מאסר על תנאי, כאשר במקרים חמורים יוטל גם מאסר בפועל על המפרסם.

הליך משפטי אזרחי בפרסום לשון הרע
הליך נוסף, שנפוץ יותר במקרים אלו, הוא הליך משפטי אזרחי. תביעה אזרחית זו היא תביעה שמטרתה להעניק פיצויים לאדם שנגדו פורסמו דברי לשון הרע. על האדם הזה אין חובת הוכחה כי הוא ניזוק למעשה מהפרסום. הדבר היחידי שהוא צריך להוכיח הוא שבוצע פרסום, ושהתוכן שפורסם עונה להגדרת לשון הרע.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ