פירוש שיתוף במהלך גירושין

ככלל, ניתן לומר כי כל הליך גירושין יתייחס למספר נושאים שאותם בני זוג המתגרשים יצטרכו להסדיר (בין אם הסדרה זו תגיע בהסכמת שני הצדדים ובין אם היא תקרה באמצעות הכרעה של ערכאה שיפוטית). כמובן שהנושא העיקרי, יהיה, קודם כל עניין הגירושין-עצמם. לאחריו – יגיעו ענייני המשמורת על הילדים, הסדרי השהות והמזונות, וסוגיית רכושם המשותף של בני הזוג. כל אחד מהנושאים הללו מהווה סלע מחלוקת משמעותי, שמסוגל להפוך את הליך הגירושין לסאגה ארוכה, מתמשכת ורוויית שנאה, בין שני אנשים, שלפני לא מעט שנים, אהבו זה את זו וכרכו את גורלם יחדיו, לטוב ולרע. 

פירוק שיתוף – הסדר איזון משאבים

הדין הנוגע לנושא הרכוש מעוגן בחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג – 1973, הקובע, כי בעת הגירושין, ייאמד ערכו של הרכוש המשותף לבני הזוג, והוא יחולק, באופן שווה, בין שניהם. הסדר זה מכונה בחוק "הסדר איזון משאבים". יחד עם זאת, לא כל כלל הרכוש המצוי ברשותם של בני הזוג, בהכרח, עונה להגדרה "רכוש משותף", שכן, חוק יחסי הממון גם קובע כי רכוש אשר היה שייך לאחד מבני הזוג לפני נישואיו או שהוא קיבל אותו במתנה, לא ייחשב כ"רכוש משותף" לצורך הסדר איזון המשאבים בהליך הגירושין. בנוסף, קצבאות שונות (כדוגמת קצבת הזקנה או קצבאות נכות ואלמנות) אף הן אינן נכללות במסגרת הסדר זה.

על אף שהסדר איזון המשאבים נחשב לברירת המחדל החוקית להתייחסות לרכוש המשותף, קיימים מקרים בהם ניתן לחרוג ממנו. המקרה הראשון יהיה במקרה של עריכת הסכם ממון. כך שאם קיים הסכם ממון בין בני הזוג ובמסגרתו נקבעה חלוקת רכוש שונה מזו שהסדר איזון המשאבים מציע, הסכם הממון יהיה המסמך המחייב המסדיר את החלוקה של הרכוש. החריגה השנייה מההסדר הינה החריגה שבסעיף 8 (2) בחוק יחסי הממון, המקנה לבית המשפט סמכות לסטות ממתווה הסדר איזון משאבים, תוך התחשבות בגובה הכנסותיו של כל אחד מבני הזוג ובמסת הנכסים שלו.

מהו פירוק שיתוף?

פירוק שיתוף, הוא, למעשה, מונח השאול מתחום דינים אחר – דיני מקרקעין. משמעותו היא, כי במצב בו קיימת שותפות במקרקעין, כל אחד מהשותפים רשאי, בכל עת, לדרוש את פירוקה של השותפות. בתחום הגירושין יבוא הדבר לכדי ביטוי בסיטואציה הבאה – בני זוג מתגרשים כשבבעלותם דירה משותפת או נכס מקרקעין אחר המשותף רשמית לשניהם – אחד מהם מעוניין למכור את הנכס, בעוד שהצד השני מסרב לכך. במקרה כזה, רשאי הצד המבקש למכור את הנכס לפנות אל בית המשפט בתביעה בגין פירוק השיתוף במקרקעין. יתרונה העיקרי של תביעה מסוג זה, הוא ניתוקה מהליך הגירושין – בית המשפט לא עוסק בזכויות באספקט של דיני משפחה, אלא מורה על פירוק השיתוף, לרוב, באמצעות מינוי איש מטעמו, שיהיה אמון על מכירת הנכס. שכרו של אדם זה, נקבע ע"י בית המשפט, ולרוב, יחושב כאחוז מסוים מהמחיר שיתקבל ממכירת נכס המקרקעין.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ