תביעות לשון הרע – שלב אחר שלב

פגעו בכבודכם או בשמכם הטוב באמצעות תוכן מסוים? החוק עומד לצידכם. לפי החוק, מי שתוכן או מסר מסוימים פורסמו נגדו, יכול לנקוט בהליכים משפטיים של תביעת לשון הרע, במידה ואותו התוכן או המסר עונים להגדרה של החוק על לשון הרע. אם אתם מעוניינים לגשת אל ההליכים המשפטיים השונים, חשוב שתכירו את השלבים השונים בכל הליך. תביעות לשון הרע – כך תעשו זאת.

מה זה לשון הרע?
כחלק מהזכות לשם טוב ולכבוד, המחוקק עיגן בחוק את האיסור לפרסום לשון הרע. לשון הרע היא כל סוג תוכן המפורסם נגד אדם, חברה או ארגון, כאשר לתוכן יש מטרה לביזוי מושא הפרסום. ההגדרה של לשון הרע יכולה להטעות מעט, מכיוון שמדי יום מפורסמים תכנים רבים נגד ארגונים או אנשים, אך החוק מגדיר בדיוק אילו סוגי תכנים נחשבים ללשון הרע.
תכנים שלא עונים להגדרה של החוק יכולים להיות תכני ביקורת לגיטימית או השמעת דעה מסוימת, ולא ניתן יהיה לנקוט בצעדים משפטיים עקב פרסומם. החוק קובע שתכנים שמטרתם לבזות אדם, לשים אותו למושא לעג בפני אחרים, לפגעו בעיסוקו של אדם, להשפיל אדם, לשים מישהו למטרות שנאה או לבזות אותו על רקע של דת, מין, גזע או נטייה מינית, אלו תכני לשון הרע.

הליכים משפטיים שונים
אם פורסם נגד אדם או ארגון לשון הרע, הם יכולים לנקוט בצעדים משפטיים, כדי להבטיח את מימוש הזכות שלהם בחוק להיות מוגנים מפני לשון הרע. נקיטה בצעדים משפטיים היא לא הכרחית, כאשר ההחלטה בעניין עומדת לרשותו של האדם שבוזה, או לרשות הארגון שדברי לשון הרע כוונו אליו. שני הצעדים המשפטיים שניתן לנקוט במקרה של פרסום לשון הרע הם הליך משפטי אזרחי או הליך משפטי פלילי, עליהם נפרט בהמשך. ישנם הבדלים בין שני הליכים אלו, מבחינת עקרונות מסוימים בהליך המשפטי עצמו ומבחינת הענישה שיכול לקבל המפרסם מבית המשפט, אך המטרה של שניהם היא להוות פתרון למי פורסמו נגדו דברי לשון הרע בניגוד לחוק.

הליך משפטי אזרחי
הליך משפטי אזרחי בגין פרסום לשון הרע הוא אחד משני הצעדים המשפטיים שיכול לנקוט בהם מי שפורסמו דברי לשון הרע נגדו. הצד הפגוע לא מחויב להוכיח נזק מהפרסום, אלא רק את העובדה שהיו דברי לשון הרע מצד המפרסם, ושהם פורסמו כמובן. הגשת התביעה תתבצע לאחד מבתי המשפט המוסמכים, כמו בית משפט לתביעות קטנות, בית משפט השלום או בית המשפט המחוזי, כשהדבר תלוי בגובה הפיצויים שדורש הנפגע. בדיון הראשון שיתקיים, ינסה לרוב השופט להפציר בצדדים לגשת אל הליך גישור, או לצמצמם את מסגרת התביעה. אם ניסיונות אלו ייכשלו, התביעה תמשך עד לקבלת הכרעת השופט בעניין, שתתבצע באמצעות הישענות על הראיות השונות ושמיעת עדויות.

הליך משפטי פלילי
הליכים פליליים הם לרוב הליכים של המדינה נגד אזרח או ארגון, אך מי שפורסם נגדו דברי לשון הרע יכול להגיש קובלנה פלילית ובכך לפתוח בהליך פלילי נגד המפרסם. את הקובלנה יש להגיש בבית משפט השלום. במידה והפרקליטות תהיה חפצה בכך, היא תוכל לנהל את ההליך הפלילי במקום מגיש הקובלנה. הענישה שיכול לקבל המפרסם נעה בין קנס, מאסר על תנאי ואפילו מאסר בפועל.

ליווי על ידי איש מקצוע
בשני ההליכים המשפטיים שתוארו מקודם, אתם זכאים להיות מלווים על ידי איש מקצוע. איש המקצוע הזה הוא עורך דין לשון הרע. זהו איש מקצוע בעל הידע המשפטי הרלוונטי ביותר לתביעות אלו, וברוב המקרים גם בעל הניסיון המתאים. ליווי באיש המקצוע הזה יכול לסייע לכם ומוקנה לכם מטעם החוק.

מגיע לכם ייצוג הולם!

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

© כל הזכויות שמורות – ואקנין יריב משרד עורכי דין 2023

CREATED BY bako●digital

דילוג לתוכן
שיחת ייעוץוואטסאפ